Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Moms?

Inlägg 1 av 5

2005-08-31, kl 19:16

username

Ola

Moms?

Om jag har en enskild firma och har f-skattesedel och köper en vara från en person som oxå har f-skattesedel. Kan jag då räkna med att han har lagt på moms på varan när jag köper den?
Ytterligare en fråga: Om jag köper en vara som kostar exempel 10:- + moms(25%) alltså 12,50:- ska jag efter detta lägga på min "vinst" +moms på varan exempel: inköp 10:- +moms= 12,50:- + min vinst 7,50:-=20:- + moms = mitt utpris eller hur funkar det? Jag undrar oxå om det funkar som jag tror? Den moms som är på lagd på varan kommer jag att få betala vid inköp för att sedan få tillbax, men den moms som jag "lägger" på ska jag betala in? Alltså är det inga pengar som företaget får behålla eller?

Mycket tacksam för svar.
Mvh Ola.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-08-31, kl 21:33

username

Kent

När du köper en vara från en näringsidkare betalar du alltid moms. Du får en faktura där detstår vad du ska betala, ex moms och inkl. moms. Den momsdu har betalat in drar du av från den du får in och betalar in mellanskillnaden sen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-09-03, kl 09:58

mrnowhereman

mrnowhereman

Momsdelen måste vara specificerad på fakturan/kvittot när du köper något.

Så här fungerar det: Du köper en vara för 12,50 varav 2,50 är sk inkgående moms. Dessa pengar får du i teorin tillbaka från skatteverket vid momsdeklarationen. Jag skriver i teorin, eftersom i normalfallet säljer du ju naturligtvis din inköpta vara vidare. Du kanske säljer den till någon för 25 kronor varav sk utgående moms är 5 kronor. Du skall då betala in momsdelen (5kr) till skatteverket. Vid momsdeklarationen kvittar du ing. mot utg. moms, alltså skall du i det här enkla exemplet betala in 2,50 kr till skattemyndigheten.

Moms är en mervärdesskatt vilket betyder att du skall betala skatt (moms) på det mervärde du skapat i ditt affärsled. Du lyckades höja varans värde med 10kr i ditt led, alltså skall du betala in 25% moms på detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-09-08, kl 14:07

jempa686

jempa686

Hej!

Har företaget du köper ifrån F-skattesedel betyder det att dem är momsredovisningsskyldiga, vilket i sin tur betyder att det rimligtvis borde framgå på din faktura huruvida momsen är inräknad i försäljningspriset eller om den kommer till.

Ingående moms betalar du till din leverantör. Det är pengar staten sedan är skyldig dig.

Utgående moms tar du in av dina kunder. Det är pengar du ska förmedla vidare till staten åt kunden.

Summan blir att din ingående moms i förhållande till den utgående moms du fått in blir det du antingen ska få tillbaka av staten eller betala in. Har du ett högre ingående momsbelopp än utgående momsbelopp får du tillbaka mellanskillnaden. Har du högre utgående momsbelopp än ingående momsbelopp ska du betala in mellanskillnaden till staten.

När du köper in en vara ser du till inköpspriset exkl. moms därefter lägger du på det belopp du behöver för att täcka upp företagets alla kostnader i slutändan. När du fått fram det lägger du på momsen kunden ska betala. Vilket alltså inte är dina pengar utan statens.

Hoppas det blev lite klarare, annars får du väl fråga igen :-)

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-09-08, kl 14:10

jempa686

jempa686

Ooops, glömde.
Givetvis måste du även räkna med den vinst du ska ha på varan när du beräknar pålägget. Du vill ju inte bara få in så det täcker kostnaderna, du vill ju tjäna lite också förmodar jag ;-)

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat