Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Kommanditbolag eller annan form av bolag?

Inlägg 1 av 2

2005-06-23, kl 19:37

username

Anneli
Högman

Kommanditbolag eller annan form av bolag?

Hej!
Vi är två tjejer som ska starta ett företag tillsammans och vi undrar nu om någon vet vilket som är bästa när man är två.
Jag läste lite om handelsbolag och vad jag förstod så kunde den ena bli återbetalningsskyldig och inte den andre om man hade otur.
Men så läste jag om komanditbolag är det någon som vet hur det funkar eller har någon länk man kan kika på om det? Vi vill egentligen start AB men det är fördyrt och man får väl inte förbruka pengarna på vad som helst sen heller?
Vi behöver hjälp!
Eller ska vi starta varett företag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-07-02, kl 20:52

mrnowhereman

mrnowhereman

Det låter som om ni skall starta ett Handelsbolag. I ett HB är alla delägare (bolagsmän som det kallas) obegränsat ansvariga för bolagets skulder. Kommanditbolag är en form av HB, där minst en måste vara obegränsat ansvarig. Övriga ansvarar endast med satsat kapital (som att äga aktier i aktiebolag). Ett tips om Aktiebolag: Ni behöver inte ha 100 000 kronor i kontanter att sätta in som aktiekapital. Det går bra med inventarier eller maskiner mm som företaget kan använda i sin verksamhet. Egendomen måste dock värderas och intyg från revisor skall finnas. Är ni osäkra på er affärsidé rekommenderar jag inte AB. Det är dyrt att lägga ned aktiebolag. Det är en formell process med en utomstående likvidator som kostar säkert minst 10-15.000 kronor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat