Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Köp av skuldbelagt AB

Inlägg 1 av 2

2004-06-01, kl 23:25

username

Nicklas
Runelid

Köp av skuldbelagt AB

Hej!

Några frågor angående om att köpa ett AB med skulder.

1. Kan jag bli personligt skuldsatt om jag inte lyckas vända resultatet?

2. Själva köpet av AB skulle kosta mig 5000.-. Är jag tvungen att lägga in ytterligare 100k till A-kapital vid köp? Eller räknas det som tidigare ägare en gång la in?

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-06-02, kl 13:35

foretagande

foretagande

Fråga 1
Grundprincipen = Ett AB är en egen juridisk person och svarar därför själv för sina åtaganden och ägaren blir därför inte skyldig att betala bolagets skulder. Detta är som sagt grundregeln men i praktiken finns flera undantag. Om bolaget behöver lån så brukar bankerna oftast kräva personlig borgen av ägaren till bolaget, och visserligen är det inte så att man betalar bolagets skuld utan att det är borgensåtagandet som aktualliseras med ur den egna börsen ska pengarna tas iallafall. Om bolaget går i konkurs och det finns obetalad moms och personalskatter blir bolagets styrelse (inte ägaren även om det ofta är samma person i mindre bolag) personligt betalningsansvariga för den skulden.
Fråga 2
Bolaget är en egen juridisk person så vad du betalar för köpet av aktierna påverkar inte bolaget. I bolaget finns ett AK på 100K och eftersom bolaget fått med förlust finns något som bokföringsmässigt kallas balanserade förluster. AK-balanserade förluster visar bolagets egna kapital. Om detta egna kapital understiger halva AK så har du 8 månader på dig att återställa AK till ursprungligt belopp och det kan ske endera genom att generera vinster eller att tillföra pengar. När de åtta månaderna gått är det upp till styrelsen att fatta beslut om hur man ska göra om man inte lyckats återställa AK. Endera likviderar man bolaget eller också fortsätter man att driva det men från det ögonblicket är man personligt betalningsansvarig för alla bolagets skulder (jmf med enskild firma eller HB). För att lämna ett mera specifikt om förhållandet i just detta köpet så behöver man se balans- och resultaträkningar från bolaget samt ha lite mer kringinformation. Vill du ha mera hjälp så maila mig på [email protected].

Inläggets betyg
Svara Svara med citat