Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

kassasystem

Inlägg 1 av 6

2011-02-22, kl 18:38

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 7

kassasystem

Hejsan!Vet inte om jag är på rätt ställe i detta forum men jag hoppas jag är det. Jag skulle behöva ha lite hjälp med butikslösningar. Jag vill ha ett kassasystem som kan klara av två olika sorters huvudprodukter, så man kan få statistik och försäljningssiffror på var och en av huvudgrupperna. Hoppas ni förstår hus jag menar. Jag vill alltså ha ett system som kan separera försäljningen mellan damkläder och fritidsprodukter som kommer säljas i samma butikslokal. Finns det såna system eller är det bara ett önsketänkande från min sida. Jag vill också ha ett kassasystem som har bokföring och allt annat man behöver. Butiken är inte stor i början men kommer förhoppningsvis bli mycket större. Har ni tips på bra system och seriösa företag man kan handla från. Söker man på nätet finns en uppsjö av olika system och företag som säljer detta. Vår butik har typ en internetanslutning, men inget mer. Vad behöver vi? Och vad kostar ett system som vi vill ha på ett ungefär? Snälla hjälp! Visa oss gärna förslag på vad som finns.mvh Anette och Henrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2011-02-25, kl 12:03

Pongy

Pongy

Inlägg: 40

 test-------------------------------------------------------------------------------

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2011-02-25, kl 14:40

johanhakansson

johanhakansson

Inlägg: 16

Hejsan,

Det finns en hel uppsjö av system att välja på. Jag har personligen haft och göra med Pyramid och SoftOne. De har butikslösningar ni söker. De har allt från register till fakturering.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2012-03-02, kl 11:12

hkr

hkr

Inlägg: 1

Hejsan,

De flesta PC systemen klarar idag av att separera försäljningen på två grupper, så länge som du har samma organisationsnummer så är det inga problem. Många system kan även kopplas samman till bokföringsprogrammet exempelvis Visma. Det man brukar göra i ditt fall är att koppla de olika artiklarna i kassan till olika konton i bokföringsprogrammet. Då får man det väldigt snyggt specat både i kassan och i bokföringsprogrammet.

Vad det gäller leverantörer så är det precis som du säger, det finns en uppsjö av dem. Många tillkom i samband med den nya kassalagen. Ett tips är att kolla företaget soliditet (Om de har AAA rating) samt kolla upp bolaget på allabolag.se. Tänk dock på att många företag hade en försäljningsboom 2010 när lagen kom och en dip 2011 när marknaden var mättad.

Ett annat tips när man pratar PC system är att välja om man vill ha ett öppet eller ett slutet system. Alla datorer kan drabbas av virus, blir långsammare med åldern osv. Ett sätt att minimera dessa risker är att jobba med ett slutet system, dvs att det bara går att köra kassans program på datorn. Nackdelen med detta är att man inte kan surfa på internet, köra spotify mm. (Kan iofs vara en fördel om man har anställda)

Det viktigaste valet du har när du letar PC kassasystem är att hitta en leverantör som du känner att du kan lita på och att du noggrannt deklarerar hur du vill jobba med systemet. Många kassasystem har mängder av funktioner på pappret som inte är så smidiga i praktiken se därför till att leverantören verkligen visar hur systemet fungerar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2012-03-22, kl 16:50

DataTjänst

DataTjänst

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: Anette

Hejsan!Vet inte om jag är på rätt ställe i detta forum men jag hoppas jag är det. Jag skulle behöva ha lite hjälp med butikslösningar. Jag vill ha ett kassasystem som kan klara av två olika sorters huvudprodukter, så man kan få statistik och försäljningssiffror på var och en av huvudgrupperna. Hoppas ni förstår hus jag menar. Jag vill alltså ha ett system som kan separera försäljningen mellan damkläder och fritidsprodukter som kommer säljas i samma butikslokal. Finns det såna system eller är det bara ett önsketänkande från min sida. Jag vill också ha ett kassasystem som har bokföring och allt annat man behöver. Butiken är inte stor i början men kommer förhoppningsvis bli mycket större. Har ni tips på bra system och seriösa företag man kan handla från. Söker man på nätet finns en uppsjö av olika system och företag som säljer detta. Vår butik har typ en internetanslutning, men inget mer. Vad behöver vi? Och vad kostar ett system som vi vill ha på ett ungefär? Snälla hjälp! Visa oss gärna förslag på vad som finns.mvh Anette och Henrik



Hejsan! Jag har ett program som skulle kunna passa dig. Det innehåller allt du efterfrågar med statistik, fakturering mm. Som dessutom inte kostar skjortan. Du får väldigt gärna höra av dig om du är intresserad :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2012-03-30, kl 12:15

karinlin

karinlin

Inlägg: 2

Hej!
Jag postade precis ett eget inlägg som kanske kan passa er.

http://www.startaeget.se/forum/thread/oeverlaatese_av_kassasystem_och_babs_kortterminal/47476

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat