Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Jobba och starta eget

Inlägg 1 av 3

2004-12-06, kl 22:14

username

Kristoffer
Lindgren

Jobba och starta eget

Jag undrar vad det är som gäller när det handlar om att starta eget och redan vara anställd. Jag håller på att starta eget och är fast anställd. När är det ett eget företag är grund för uppsägning? Är det endast om det företag jag startar är konkurrerande verksamhet, eller finns det andra regler?? Vill gärna jobba ett tag vid sidan av för att se hur det går.

Tacksam för svar/ K

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-12-06, kl 23:34

larsarenander

larsarenander

Varför inte fråga din arbetsgivare om han vill bli en del av din verksamhet, även fast han mister dig har han dig kvar.
Att starta upp ett företag är inget man gör på en kvart om man vill ha det kvar.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-12-07, kl 19:30

foretagande

foretagande

Det är inte lagen som förbjuder dig att ha företag samtidigt som du är anställd. Däremot finns det i vissa kollektivavtal, i synnerhet på tjänstemannasidan, skrivningar om att anställd inte utan medgivande får driva eget företag. Det är alltså det kollektivavtal som gäller mellan dig och din arbetsgivare, och sedan om det behövs en överenskommelse mellan er, som styr huruvida du kan ha både företaget och en anstälning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat