Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hur väljer jag mitt räkenskapsår nu i starten?

Inlägg 1 av 3

2004-12-16, kl 02:34

demomusic

demomusic

Hur väljer jag mitt räkenskapsår nu i starten?

Vore toppen om någon kunde hjälpa mig här. Situationen är lite klurig.

Fakta:
Registerad hos skatteverket i feb 04
Registrerad PRV juni 04 (ska inte spela roll för enskild firmor men jag skriver med ändå)
Påbörjade inofficiellt verksamheten redan aug 02 (uppbyggnad)
Första kostnaden som knutits till verksamheten sep 02
Andra kostnaden - ' - aug 03
Resterande utgifter endast under kalenderåret 04
Intäkter endast under kalenderåret 04 (efter registreringen skatteverket som ju är brukligt(?))

Kan man överhuvudtaget välja att ett räkenskapsår ska påbörjas innan registreringen hos skatteverket gått igenom? Isåfall skulle jag vilja välja aug 03 till dec 04 eftersom jag då kan ta med den "andra" kostnadsposten i räkenskapsåret, är det korrekt? Och eftersom man får ta med kostnader innan verksamhetens start tidigast kalenderåret innan räkenskapsårets början, är det då okej att ta med den "första" kostnadsposten från sep 09 även i detta fall, då räkenskapsåret ju skulle sluta 04?

OM allt detta går bra (det är vad jag hoppas på, kan någon verifiera det vore jag supertacksam!), hur bokför jag då kostnaden från sep 02, eftersom den ju inte uppkommit inom räkenskapsåret?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-12-16, kl 07:57

larsarenander

larsarenander

Jag har nog lösningen på ditt problem. Mejla mig på [email protected]

Lars

Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-12-16, kl 12:09

foretagande

foretagande

Du har själv svaret. När du sökte om F-skatten angav du när verksamheten startade, därifrån löper räkenskapsåret. Eftersom kostnaden ddu talar om uppstår med ett års mellanrum så gissar jag att det är någon form av årsabonemang. Om det är rätt så kan du ta med kostnaden från 03 som avser abonemang för tiden när du är registrerad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat