Inlägg 1 av 1
2006-04-11, kl 11:48
Hjälp med en förfråga från skatteverket !
Hej!
Jag har en liten firma (handelsbolag) som jag driver vid sidan av mitt vanliga arbete. Eftersom jag är nybörjare och har inte koll på allt som gäller regler och lagar, har det hänt att jag missat att kontrollera vissa uppgifter.
Hittills har jag gjort affärer med några företag i EU-länder. Nyligen fick jag en förfrågan från Skatteverket angående ett VAT-nummer. Skatteverket påstår att firman jag gjorde affärer med har ett ogiltigt eller inte aktivt VAT-nummer. Jag minns inte att jag kontrollerade detta nummer, så jan kan inte försäkra att VAT-nummeret var faktiskt aktivt då jag gjorde affären med denna firma, så som Skatteverket påstår. Min fråga är, vad innebär detta? Jag har både fakturan och banktransaktionspapper på affären jag gjorde med firman, och jag har skickat en kopia till Skatteverket för att bevisa vad det var för VAT-nummeret jag fick ifrån firman. Räcker det inte med detta för att bevisa att allt gjordes på det vanliga sättet? Räcker det inte med papperna från banktransaktionen (genom Handelsbanken) för att visa att banken godkände firman? Blir jag straffad på grund av att jag missade att kontrollera detta?
I väntan på ett svar,
Hälsningar,
Val.
Svara Svara med citat