Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Hjälp ang marknadsföring utav målerifirma

Inlägg 1 av 12

2011-03-27, kl 22:12

Stenåldersgatan 25

Stenåldersgatan 25

Inlägg: 33

Hjälp ang marknadsföring utav målerifirma

Hej!Jag har planerat att starta en målerifirma i liten skala till att börja med och undrar om någon kan ge billiga tips på hur man skaffar sig de första kunderna till företaget.Mycket tacksam för alla svar jag kan tänkas få i detta ämnet.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2011-03-28, kl 21:37

Machete Media

Machete Media

Inlägg: 3

Det låter som att du kan behöva använda dig av gerillamarknadsföring. Jag rekommenderar att du kollar böcker på denna sida: http://www.gerillamarknadsforing.com/bocker.php?avdelning=marknadsforingsbocker
"Gerillaföretagaren" och "444 smarta tips för dig som säljer tjänster" vet jag är bra böcker och passar din situation. Där kan du få mycket inspiration.

Jag tror att du bör skaffa dig en hemsida också. Det är få målerifirmor som har hemsidor men folk använder internet för att hitta även detta. Snart använder hela befolkningen internet och då gäller det att vara där. Då kan du också för en billig peng använda exempelvis google adwords, annonsera på facebook eller heminredningsbloggar/sidor.

Mycket i din bransch handlar också om att få ett gott rykte. Försök sprida ditt namn genom folk du känner och skapa ett nätverk (t.ex. försök samarbeta med snickare eller liknande som kan rekommendera dig).

Jag tycker själv att gerillamarknadsföring är det roligaste att jobba med. Jag driver företaget Machete Media som sysslar med just detta. Om du är intresserad, har frågor eller vill inspireras kan du läsa mer på vår hemsida www.machetemedia.se och vår blogg http://blogg.machetemedia.se/.

Lycka till!

Machete Media - Slå dig fram genom reklamdjungeln!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2011-05-06, kl 10:25

lidbom

lidbom

Inlägg: 4

Tycker Machete lyfter upp mycket bra förslag.

Prata mycket om ditt företag och om vad du gör. Se även till att försöka träffa kunders kunder - t ex gå på event, mässor, invigningsfester, lokala mingel osv.

Att snygga till din jobb-bil med tydlig design tror jag också är ett bra sätt att väcka uppmärksamhet och igenkänning på.

//

Driver www.debitum.se - en online fakturaservice för små företag. 25 kr/faktura.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2011-05-09, kl 09:45

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Du kanske ska testa och nätverka dig till nya kunder. Billigt och effektivt sätt att marknadsföra dig och ditt företag på lokalt nivå.

Mvh
Art Lindström
Företagarna

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2011-05-12, kl 10:07

Turbo123

Turbo123

Inlägg: 43

Om jag söker en lokal målerifirma så letar jag främst på nätet. T.ex. söker jag på "måleri Borås" i google så kommer ett antal fram. Den som ser ut att ha bra referenser och med vettig prissättning väljer jag. Mitt tips är alltså att skaffa en enkel och seriös hemsida.

Nu säger jag inte detta bara för att jag jobbar som webbdesigner ;) så gör jag helt enkelt!

Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
www.kraner.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2011-05-15, kl 10:42

obitus

obitus

Inlägg: 3

Hej,
har hjälpt en mindre målerifirma en del med just detta. Precis som Machete säger så är gerillamarknadsföring helt klart en väg att gå tillsammans med en skarphemsida som är väl sökmotorsoptimerad.

Mitt andra tips är att faktiskt ringa runt till de målerifirmor som finns i din region och se hur deras beläggning ser ut. Kanske kan du agera "underkonsult" till dem. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt för målerifirmor att hitta skarpa målare så det ligger en viss säkerhet i att kunna använda sig av en underkonsult vid produktionstoppar och på så sätt kan du börja bygga en egen kundkrets om du gör ett bra jobb.

mvh,
Anders

Liquid Design, Vacker Webbdesign & Effektiv Sökmotorsoptimering i Stockholm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2011-07-16, kl 18:34

arcuza

arcuza

Inlägg: 26

Har du kontakter i byggsvängen så prata om samarbeten. Mycket av det som byggs behöver målas.

/ Crille

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2011-08-12, kl 08:34

drivrutiner

drivrutiner

Inlägg: 31

Kanske kan ge en del att skriva inlägg i olika forum angående bostad. Finns du i närheten av Göteborg skulle jag föreslå http://www.citygbg.se/bostad/ där du lägger några tips på målarfärg, hur man målar om ett skåp eller liknande och sedan lägger din hemsida i signaturen.
Sedan finns det många gratis annonssidor du kan använda. Du hittar ett femtiotal på html-skolan under seo. Se http://www.gbghtml.se/seo/gratis.php

http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2011-08-13, kl 21:17

Internet

Internet

Inlägg: 49

Gerilla marknadsföring är bra. Tanken med det från början är ju att marknadsföra sig med små ekonomiska resurser.

Spontant kände jag, kanske köpa några billiga små penslar på rusta kostar typ 4 kr st. Mecka ihop den med ett visitkort, besök sådana du tror skulle kunna vara intresserad av din tjänster. Du kan ju säga att du bjuder på pensel om de vill måla om, alternativt att du tar med den större och gör jobbet åt dem med glimten i ögat.

Försöka att inte prata pris första mötet be att få återkomma med offert förslag vid visat intresse. Låt kunden prata, detta är svårt, lyssna försök ställa frågor som hur, var, varför. Var vaksam på köp signalerna.

En vidare utveckling på gerilla prylen skulle kunna vara om du hade hemsida att meddelar att du exp lägger ut fem små penslar i stads kärnan. 4 blå och en röd den som hittar den röda kanske kan vinna ett pris för ett enklare jobb (målning) av något slag.

Om du börjar spinna lite kommer du nog på saker.

Och kom ihåg ju fler besök desto närmare avslut :)

db

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2011-08-16, kl 17:30

nfalk

nfalk

Inlägg: 3

Börja med en snygg och unik logotyp. Det kommer vara din firmas ansikte utåt och den kommer att skapa en igenkänningsfaktor som i sin tur kommer att stärka ditt varumärke vilket kommer att leda till att fler köper dina tjänster.

Logotypen är också det som kommer att synas i det mesta av din marknadsföring, tex på hemsidan, visitkort, bilen, i tryck på kläder osv...

Jag tycker inte du skall börja att marknadsföra dig utan en logotyp, vare sig det är gerilla eller vanligt.

Om du är intresserad av en logotyp, så kan du googla eller kolla in mitt företag Logotypiskt.se. Det behöver inte vara så dyrt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2