Inlägg 1 av 7
2005-04-12, kl 19:58
Hjälp...ska jag köpa ut delägaren eller inte??
Hej. jag har ett problem jag och en kompis har precis startat ett handelsbolag. det visar sig nu att han är så rädd sör saker och inta kan ta egna beslut utan måste kolla allt med sin pappa. T,ex nu, igår sa jag att det är dags att skaffa mobiler i företaget så man kan hålla kontakt med kunder och leverantörer hela tiden och slippa använda hemtelen hela tiden. tog väl ca. 2.5timma att förklara abonemangen o sånt för honom. sagt och gjort så gjorde jag en beställning på min mob. idag ringer min "kollega" och säger jag ringde och avbokade din beställning. min pappa tycker att det är bättr eom vi tar ett par gammla mobiler som vi har i källaren o köper kontantkort till. Jaha vad gör man. kan ju inte bara skita i hans beslut och beställa en ny. tänker iaf inte gå o köpa kontantkort o skit för egna pengar - anledningen till att han gjorde de är för att han hoppas att det går bra för företaget men är så satans rädd för konkurs så han tycker det är bättre att vi köpe varsin ren mobil utan abonemang för 3-4tusen med kontantkort för annars kan man ju få betala 295kr i 12 mån i ett helt år om vi kursar. jag tycker inte det är något att snacka om. en mobil med abonemang är ett måste i dagens samhälle. speciellt om man har företag. Sen det att jag har alla kontakter. o då menar jag leverantör i kanada. leverantör i china. leverantörer här i sverige. banken. så gott som alla kunder m,m m,m.... jag har även gjirt ca:98% av arbetet hittills och det i ca. 1,5mån har svarat på ca: 600-700 mail nu. han har svarat på kanske 12st. han tycker att jag ska boka möten med banken för att han vill va med men de måste ske på hans lediga tid.. även om de innebär att skjuta upp mötet 1-2veckor. Affärsiden är min egen från första början och jag funderar på att köpa ut honom ur företaget för halva registreringskostnaden som han betalat. och skriva in min sambo i företaget i stället. då hon gärna jobbar med det. ge mig råd vad jag ska göra.
Hans inställning känns inget bra för företaget och det känns som att det kommer vara jag som får göra grovjobbet medans han vill ha lika mycke lön..
Han vågar inte ta ett mobilabonemang. men räknar med att vi ska kunna köpa firmabilar för 600000 nästa år. kontant.
Kanske bör sägas att han bor hemma hos föräldrarna och klagar på att han inte kan betala 295 kr i mån på ett abonemang omvi skulle gå omkul då han har ca:60-80tusen i fonder och alltid ca.10-20tusen på lönekontot.. medans jag sitter på studielån och utan problem kan lägga 200kr på annonskostnader när jag har 400 kvar och det är en vecka kvar tils nästa utbetalning.
tacksam för svar och råd..
//E. Jörnbring
Svara Svara med citat