Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hjälp...ska jag köpa ut delägaren eller inte??

Inlägg 1 av 7

2005-04-12, kl 19:58

roxxie

roxxie

Hjälp...ska jag köpa ut delägaren eller inte??

Hej. jag har ett problem jag och en kompis har precis startat ett handelsbolag. det visar sig nu att han är så rädd sör saker och inta kan ta egna beslut utan måste kolla allt med sin pappa. T,ex nu, igår sa jag att det är dags att skaffa mobiler i företaget så man kan hålla kontakt med kunder och leverantörer hela tiden och slippa använda hemtelen hela tiden. tog väl ca. 2.5timma att förklara abonemangen o sånt för honom. sagt och gjort så gjorde jag en beställning på min mob. idag ringer min "kollega" och säger jag ringde och avbokade din beställning. min pappa tycker att det är bättr eom vi tar ett par gammla mobiler som vi har i källaren o köper kontantkort till. Jaha vad gör man. kan ju inte bara skita i hans beslut och beställa en ny. tänker iaf inte gå o köpa kontantkort o skit för egna pengar - anledningen till att han gjorde de är för att han hoppas att det går bra för företaget men är så satans rädd för konkurs så han tycker det är bättre att vi köpe varsin ren mobil utan abonemang för 3-4tusen med kontantkort för annars kan man ju få betala 295kr i 12 mån i ett helt år om vi kursar. jag tycker inte det är något att snacka om. en mobil med abonemang är ett måste i dagens samhälle. speciellt om man har företag. Sen det att jag har alla kontakter. o då menar jag leverantör i kanada. leverantör i china. leverantörer här i sverige. banken. så gott som alla kunder m,m m,m.... jag har även gjirt ca:98% av arbetet hittills och det i ca. 1,5mån har svarat på ca: 600-700 mail nu. han har svarat på kanske 12st. han tycker att jag ska boka möten med banken för att han vill va med men de måste ske på hans lediga tid.. även om de innebär att skjuta upp mötet 1-2veckor. Affärsiden är min egen från första början och jag funderar på att köpa ut honom ur företaget för halva registreringskostnaden som han betalat. och skriva in min sambo i företaget i stället. då hon gärna jobbar med det. ge mig råd vad jag ska göra.
Hans inställning känns inget bra för företaget och det känns som att det kommer vara jag som får göra grovjobbet medans han vill ha lika mycke lön..
Han vågar inte ta ett mobilabonemang. men räknar med att vi ska kunna köpa firmabilar för 600000 nästa år. kontant.
Kanske bör sägas att han bor hemma hos föräldrarna och klagar på att han inte kan betala 295 kr i mån på ett abonemang omvi skulle gå omkul då han har ca:60-80tusen i fonder och alltid ca.10-20tusen på lönekontot.. medans jag sitter på studielån och utan problem kan lägga 200kr på annonskostnader när jag har 400 kvar och det är en vecka kvar tils nästa utbetalning.

tacksam för svar och råd..

//E. Jörnbring

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-04-12, kl 21:23

larsarenander

larsarenander

Avsluta er verksamhet och starta en enskild firma.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-04-12, kl 22:50

username

Jonte
Krig

Hum i din sits så hade jag aavslutat företaget innan hade jag dock kontaktat rsv och fått klara påapper på eventuella skulder eller fodrignar mm.

Sen hade jag startat en enskilld firma

Ett tips....... Har sett en del av gode Lars inlägg, kolla med han om han kan tänka sig ge dej lite tips om hur du skall gå tillväga med Papper... Kan inget lova men kolla med han

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2005-04-12, kl 22:54

roxxie

roxxie

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hum i din sits så hade jag aavslutat företaget innan hade jag dock kontaktat rsv och fått klara påapper på eventuella skulder eller fodrignar mm.

Sen hade jag startat en enskilld firma

Ett tips....... Har sett en del av gode Lars inlägg, kolla med han om han kan tänka sig ge dej lite tips om hur du skall gå tillväga med Papper... Kan inget lova men kolla med han

vi har inga som helst skulder eller pengar i företaget idag så det är inga problem. bara kostnaden för registreringen som han betalat. forteätter helst med handelbolaget då vi gjort oss ett namn på marknaden. ser helst att bolaget fortsätter men med min sambo istället för nuvarande " kollega"

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-04-13, kl 17:37

username

Jonte
Krig

Styrelsemöte och ta ut han ur företaget via omröstning. Tillsätt en ny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-04-22, kl 10:20

username

Borttagen
medlem

Känner igen scenariot. Vi var tre som startade ett HB, men nu i förra veckan skrev vi ut en kille.

Känner verkligen igen allt du säger. Den utskkrivna hade inte lyft ett finger förutom att deltaga på de möten vi hade.

Som tur är så hade vi ett avtal mellan oss som fördelade vinsten beroende på arbetade timmar. Så vi förlorade inga pengar på det. Vi är fortfarande vänner, bara det att vi inte driver företag ihop längre.

Men det är så, en kedja är inte starkare än den svagaste länken. Vi tog användning av detta dock och det är tack vare honom vi utvecklade ett avtal som är väldigt omfattande. Men man märker det rätt fort vilka människor man vill sammarbeta med. Jag kan förstå att vissa människor inte är lämpade att driva företag, inget fel i det. Men då vill man ju helst inte ha personen i fråga som delägare =)

Jag tycker att du ska antingen skriva ut honom och skriva in din sambo om han går med på detta. Om inte, ja då avvecklar ni företaget, för det verkar inte som att han kan driva det utan dig. Sedan startar du och din sambo ett nytt handelsbolag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2005-05-04, kl 13:26

ruffestuffen

ruffestuffen

Regel nummer ett. Undvik kompanjon.
Regel nummer två. Undvik kompanjon.
Om du inte klarar av att vara själv - regel nummer tre: Undivk kompanjon. Hellre en nära familjemedlem eller passiv investerare. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat