Inlägg 1 av 1
2006-03-14, kl 15:07
Frilansa / enskild firma *lång fråga*
Har precis hittat det här forumet och hoppat att någon kan hjälpa mig med mitt dilemma.
Jag har möjlighet att som frilansare få översättningsuppdrag - just nu är jag anmäld hos en agentur i Danmark som förmedlar uppdrag som de får från olika företag. Man är inte anställd av agenturen, utan alltså knuten till dem som frilansare. Jag planerar även att registrera mig hos fler agenturer i andra länder, men just nu är det bara aktuellt med denna.
Min första fråga är: jag får ersättning från agenturen utan att ngn beskattning har gjorts - finns det något sätt att hantera detta UTAN att man har enskild firma? Jag har en ordinarie anställning och skulle göra detta vid sidan om, med avsikt att så småningom syssla med det på heltid, men alltså inte just nu. Kan man på något sätt lägga till det som inkomst av tjänst, eller...?
Om det är nödvändigt att starta egen näringsverksamhet, EF i mitt fall, är det något man kan göra efter ett tag, retroaktivt, när man ser hur mycket uppdrag man får in? När jag nu ser på ansökan till f-skatt känns det fullständigt omöjligt för mig att uppskatta inkomst jag kommer att ha eftersom det är en osäker bransch och jag inte varit involverad i den innan. Jag undrar också om jag egentligen har rätt till f-skatt eftersom allt är så osäkert och jag vill känna mig fram.
Är det någon som vet vad som gäller och har några tips? Jag kommer säkert på fler frågor, men börjar med dessa. Tusen tack på förhand!
Svara Svara med citat