Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Forskning o utveckling

Inlägg 1 av 4

2005-03-08, kl 23:11

username

Jessica
Midelf

Forskning o utveckling

Hej

Jag funderar på att starta en enskild firma bredvid min fasta anställning, dvs på fritiden. Det första året/åren kommer jag behöva utveckla o förfina de produkter som jag tänkt sälja och kommer ha en del kostnader förknippat med detta i from av förbrukningsmaterial, div utrustning samt en dator för att kunna sälja mina produkter via en hemsida, detta gör att firman högst troligt inte kommer att kunna gå med vinst de första åren. Min fasta anställning är välbetald och jag betalar en rätt ansenlig summa i statlig skatt varje år, min frågan är då om jag har rätt att dra av det underskott som firman troligtvis kommer att ha de första åren från min ordinarie arbetsinkomst o på så vis få tillbaks mer av den skatt jag betalat in.

En annan fråga är om jag kommer ha rätt att göra avdrag för ett inköp av dator, skrivare (behöver etiketter till mina produkter), bredbandsabbonemang, modem, (måste abbonemanget stå på firman?) samt diverse annan utrustning och förbrukningsmateriel jag köper in?

Tanken är att firman ska gå med vinst på sikt såklart - men hur bevisar jag ett vinstsyfte om skatteverket tycker att en sån här affärsidé inte håller?

Momsen - slipper jag betala moms för de varor och produkter jag köper in till firman om jag har F-skattesedel?

Vid registreringen - hur registrerar jag min firma på bästa sätt - ska jag ta med alla möjliga olika verksamheter för att göra firman så bred som möjligt (jag har rätt många olika idéer) så att möjligheter till inkomster ökar och då även möjligheten till olika avdrag?

Ja det är många frågor - men jag börjar känna det som att jag är dum om jag inte startar en firma eftersom jag betalar så mycket i statlig skatt och för att det verkar som att det finns så mycket avdrag man kan göra som kan minska mina skatteinbetalningar? Har jag missuppfattat allt, eller är reglerna så gynnsamma som det verkar?

Tack på förhand!

Mvh

En tjej med många intressen och idéer

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-03-09, kl 01:02

larsarenander

larsarenander

Du tycks ha kläm på det mesta, men om företaget har viss verksamhet för du spara underskottet i stället för att ta ut det på din tjänsteinkomst, då är det helt avdragbart vilket det inte är annars. och räknar man netto så kan det vara en ganska sror förlust..
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-03-09, kl 21:34

username

Jessica
Midelf

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du tycks ha kläm på det mesta, men om företaget har viss verksamhet för du spara underskottet i stället för att ta ut det på din tjänsteinkomst, då är det helt avdragbart vilket det inte är annars. och räknar man netto så kan det vara en ganska sror förlust..
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

Du menar att jag ska spara underskotten tills då firman får mer intäkter och på så vis få behålla hela vinsten istället för att endast få tillbaka ca 50% av underskottet pga att min bruttoinkomst minskar?

Jag vet inte alls om jag har kläm på det mesta jag känner mig väldigt osäker hur jag praktiskt ska gå vidare med det här, men det är ju kul om du har uppfattat det så.

Tack för svaret.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-03-09, kl 22:18

foretagande

foretagande

Det fungerar så att du får ett underskott i företaget om du har mer kostnader än intäkter ett år, låt oss säga att du inte har några intäkter alls men har kostnader för 20.000. Om du tar det som underskott mot tjänsteinkomster så sänker du din beskattningsbara inkomst med 20.000 och får då kanske 10.000 lägre skatt om du tjänar så mycket att alla dessa 20.000 ligger inom det spannet där du betalar statlig skatt. Säg nu att du år två inte har några kostnade alls i firman men får en intäkt på 20.000. Hade du låtit uderskottet vara kvar i företaget så hade du nu kvittat ut -20.000 från föregående år mot +20.000 detta år så det blir ingen skatt alls på dessa pengarna, bolaget har ju fortfarande inte gjort vinst utan bara täckt sina kostnader. Eftersom du själv måste ha lånat ut 20.000 år ett för att betala bolagets kostnader så får du nu tillbaka de utlånade pengarna utan skatteeffekt.
Om du istället tar underskottet i tjänst får bolaget ett resultat på 20.000 år två. Det resultatet ska du betala egenavgifter och skatt på. Egenavgifterna blir ungefär 4500 och din skatt (fortfarande om du har 50% i skatt) blir 7500. Av de 20.000 som bolaget tjänat ska du alltså betala 12.000 i skatter och kan själv behålla 8.000. Då fattas det alltså fortfarande 2.000 för att du ska kunna få tillbaka de pengar du själv satsat för att köpa saker år ett. (20.000 satsade - 10.000 tilbaka på skattn år 1 - 8.000 kvar av resultatet år två). Att kvitta resultatet mot tjänst är alltså ingen bra idé såvida man inte av likviditetskäl absolut behöver ha tillbaka pengarna år ett.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat