Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Förlängt räkenskapsår - vilka regler?

Inlägg 1 av 3

2009-06-04, kl 00:32

username

John
Blackwolf

Förlängt räkenskapsår - vilka regler?

Jag startade enskild firma i september 2008 med förlängt räkenskapsår till december 2009. Jag satte 0 som förväntat resultat och har således ännu inte betalat in något till Skatteverket (ska senare under året skicka in preliminär självdeklaration). Två frågor:1) Vilket års skattesatser är det som gäller? 2008 eller 2009? För mig som är under 26 sänktes t.ex. egenavgifterna rejält det här året. Är det dessa jag ska räkna på - och isåfall för hela räkenskapsåret, eller uppdelat..?2) Riksdagen har tydligen beslutat att gränsen för direktavdrag höjs till ett halvt prisbasbelopp (21 400 för 2009), och Finansdepartementet skriver att de nya reglerna "får tillämpas på beskattningsår som påbörjas efter den 31 december 2008. Således får alla företag som har kalenderår som räkenskapsår tillämpa de nya reglerna under hela 2009." -- samma fråga där: gäller det här bara mig och då bara för inköp under 2009, eller gäller det inte alls..?Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-06-04, kl 10:28

stifor

stifor

Det är 2009 års skattesatser som gäller.När det gäller direktavdrag är ju frågan vad som menas med beskattningsår. Tolkar man det ordagrant borde det gälla dig (beskattningsåret är 2009), men jag kan mycket väl tänka mig att de menar att det inte ska gälla dig som startade räkenskapsåret innan 2008-12-31.Kolla med skatteverket.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-06-10, kl 23:07

username

John
Blackwolf

Tack för svar!För referens - jag mailade Skatteverket och fick följande svar:"Lagen träder i kraft den 1 juli 2009 och tillämpas på beskattningsår som påbörjas efter den 31 december 2008. Då ditt beskattningsår påbörjades före detta datum så kan de nya reglerna inte tillämpas förrän vid nästa beskattningsår."

Inläggets betyg
Svara Svara med citat