Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Övrigt

Firmabil/Företagsbil?

Inlägg 11 av 19

2007-05-13, kl 10:08

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Reglerna för att räknas som bilförmån är mycket snäva. Så jag tror att du får mycket svårt att slippa förmånsbeskattning.
Ock kom ihåg att resor mellan hemmet och arbetet är privatresor.

För att slippa ta upp bilen så får den max användas enligt följande privat. högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil.

Annars om det nu är en ren företagsbil så är ju leasingkostnaden och andra kostnader som bensin, service osv avdragsgilla på vanligt sätt. Det enda är väl att du bara får dra halva miomsen på leasingen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 19

2007-05-13, kl 15:56

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Hej igen..
Jag kommer förmodligen att skaffa mig en bil att ha främst i firman, men även privat. Tjänar på det eftersom jag idag betalar på den privata bilen som jag då slipper sedan. Jag har hemmakontor och utgår då från hemmet till kund som jag då fakturerar resekostnaderna.

Hur är det med slitage och service om man har bilen även privat? Är detta fortfarande avdragsgillt eller skall man dra 50% eller liknande?

Det där som Karin skriver om att man skall betala bensinen privat med företagskortet, bokförs detta som eget uttag (EF) eller tar man lämpligast sitt privat visakort och betalar med...?.. Dum fråga kanske ;-)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 19

2007-05-13, kl 17:33

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Har du bilen på firman så betalar den alla kostnader för bilen förutom bensinen.  Och för detta får du sedan ett förmånsvärde som du får betala skatt och arbetsgivaravgift på.
Förmånsvärdet baseras på modell , extra tillbehör osv. Dessutom kan man få ett lägre värde om man har ex en "miljöbil"
Du kan altså dra alla kostnader för bilen men det finns en regel som begränsar avdraget för moms.

När det sedan gäller bensinen så finns det 2 alternativ.

Alternativ 1. Företaget betalar all bensin och drar av. Du får då räkna ett förmånsvärde på 1,2 ggr bensinkostnaden för privatresorna. Ett ex. Du har en bil som går 4000 mil per år.  Du handlar soppa för 40000:- . Om du då kört 1500 mil privat så blir förmånsvärdet 1500/4000*40000*1,2=18000:- och på denna summa betalar du skatt och arbetsgivaravgift.
Alternativ 2. Du betala all bensin privat. Du kan sedan ta ut en fast avgift från företaget på 9:- milen. på dom mil som körs i tjänsten. 

 
 
 

 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 19

2007-05-13, kl 18:16

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ok, tackar för svaret Hans.  :-)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 19

2007-05-13, kl 22:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

När det gäller köp av bil finns det bilar som man får dra hel moms på och det är de med beteckning 20-30 där har man en luftspalt till flaket.  Det finns ett flertal där man kan sitta 5 personer i men ändå räknas som momsbil. Även om du köper en Chevrolet van senaste modellår 88 med vikt över 3000 kg men under 3500 kg ( för att köras på vanligt körkort) om den säljs av företag och ej varit privatägd då får du dra momsen också. Detta gäller även andra modeller men jag tog upp just den mod. för jag hade en sådan då och det var bättre än att köpa andra modeller just då som man inte fick dra moms på.
lars_arenander"rocketmail.com
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 19

2007-05-13, kl 22:44

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Se ovan
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 19

2007-05-14, kl 13:46

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det finns ytterligare ett alternativ när det gäller drivmedel (bensin eller liknande).

Detta alternativ 3 innebär att du betalar den del av drivmedlet som gäller privatkörningen själv, det blir alltså ingen förmånsbeskattning alls för drivmedlet. Detta kan skötas genom att initialt låta företaget betala allt drivmedel och sedan varje månad göra nettolöneavdrag eller liknande utifrån körjournalen med det belopp som motsvarar privat körsträcka multiplicerat med bilens genomsnittsförbrukning och drivmedelspris.

Ifall man tillämpar alternativ 1 enligt Hans Fohrmans tidigare inlägg ska mycket riktigt förmånsvärdet av drivmedel (det man betalar skatt på) vara värdet av den privata drivmedelskostnaden ökat med 20%. Däremot ska underlaget för företagets arbetsgivaravgifter vara lika med värdet av den privata drivmedelskostnaden, det ska alltså inte ökas med 20%.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 19

2007-08-12, kl 10:26

username

Mcompany

Inlägg: 1

Jag har tänkt köpa en firmabil som ägs av företaget och som ska användas enbart i tjänsten.
Vi är 7 anställda som använder bilen i tjänsten för att åka ut till kunder på servicejobb.

1) Är det obligatoriskt att skriva körjournal?
Både t.ex. när jag åkt till en kund för att göra service och när jag åkt till posten för att hämta paket.

2) Jag läste i ett av era svar ovan att det är bra att notera antal liter bränsle samt pris vid tankning.
Om man nu kommer upp i privat körning  är det alltså först förmånsskatt man ska betala, sedan ska man ersätta företaget för bränslekostnaden?

3)  Ni skrev också att om man är företagsledare i fåmansföretag bör man alltid skriva upp både tjänsteresor och privatresor.
Gäller det om man har en tjänstebil som man betalar förmånsskatt för eller även privatkörningar?

4) Räknas antalet mil privat och antalet gånger privat ut av hur många luckor det finns i körjournalen?

5) Vi har en verksamhet någon alltid har jour. Vi måste kunna ta oss till jobbet och/eller till kund omedelbart. Alla bor inom 4 kilometer från jobbet. Kan man märka bilen med jourtext och på så sätt under jourperioden få använda bilen mellan hemmet och jobbet? Vi har avtal med kunder som styrker vår jourverksamhet.

Det känns dumt att behöva ta privatbilen till jobbet för att sedan ta firmabilen till kunden och på så sätt tappa tid och åka omvägar.
Har sett att bland annat bilfirmor och lastbilsfirmor har jourbilar. Likaså större fastighetsägare. Men då har de också bara haft en jourbil av alla deras bilar. I vårt fall har vi bara totalt en bil.

Det gäller en bil med företagets logotyp på... leasad av företaget  och  lastbilsregistrerad (Citroen Berlingo eller motsv med skåp).

6) Finns det några exempel på straff som företag fått för ofullständig eller utebliven körjournal?

7) Om man bevisligen använt bilen privat för mycket, sköntaxeras man och får betala förmånsvärdet i efterhand privat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 19

2007-08-12, kl 12:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ställ samma fråga till SKM och be dem svar skriftligt samt visa resultatet här.
[email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2