Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Feedback på ideell verksamhet

Inlägg 1 av 1

2008-08-15, kl 19:32

upnorth

upnorth

Feedback på ideell verksamhet

Sedan ungefär ett år tillbaka driver jag och några andra från Ubuntu Sveriges gemenskap (ubuntu-se.org) en ideell förening med syftet att sprida kunskap om och öka intresset för fri programvara på gräsrotsnivå i Sverige.

Hittills har verksamheten flytit på bra, trots lite "personalbrist" har vi tryckt flygblad av hög kvalitét som vem som helst fraktfritt fått beställa och dela ut på skolor och arbetsplatser mm.

Vi har också genomfört en utställning på Backaplan i Göteborg (läs mer här: http://geraner.vox.com/library/post/ubuntu-g%C3%B6teborg.html) där vi delade ut nämnda flygblad, installationsskivor och demonstrerade Ubuntu Linux på medtagna datorer samt hjälpe intresserade att installera (det tar bara mellan 15-30 min).

Nu ska vi alltså fira 1 år och förutom lite tävlingar och annat ska vi också summera det gågna verksamhetsåret för att se hur vi kan utveckla arbetet.

Föreningen har sin webbplats på www.ubuntuforeningen.se samt forum på /phpBB3. Som du kan se driver vi också en liten webshop med böcker från HMS Publishing samt klistermärken vi fått upptryckta. Vinsten från detta samt medlemsavgiften på 120 kr per medlem och år är vad som finansierar vår verksamhet.

Ok, det blev mycket text det här, men poängen är att vi inte har så mycket erfarenhet av affärsutveckling så jag hoppades att du kunde komma med lite kommentarer kring det!

MVH

Karl Olofsson, vice ordförande

Världens bästa motto: Ja fan, jag är på!

Svara Svara med citat