Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Familjehem (Instutition)

Inlägg 1 av 3

2006-12-17, kl 02:57

username

Lars
Olsén

Inlägg: 5

Familjehem (Instutition)

Jag och min sambo är ett ungt par (25/26 år) och har sedan tidigare ett fosterbarn, samt nyligen blivit avlastningfamilj åt ytterligare ett barn.

Vi har nu i dagarna funderat på om vi skulle ta och öppna ett familjehem för ett par tre stycken barn till.
Därför så skulle jag vilja ha lite information, om någon har erfarenhet av en rörelse som denna, om vad som krävs av oss för att få starta ett företag.

Vad jag hittills vet är att man säljer platser till någon kommun för att dem ska få placera barnen hos oss.

Hur lätt är det att få banklån när man startar ett nytt företag? Eftersom företagets inkomst är ganska hög vid ett familjehem med 5 barn (8-10.000:- om dagen) så borde det inte vara ett problem egentligen?

Vad krävs det för utbildningar etc? Vi är som sagt godkända av 2 olika kommuner för att vara familjehem respektive kontaktfamilj.

Men vi har nu funderingar på att utöka verksamheten och göra det officiellt. Jag hoppas och tror att vi är ganska bra på det vi håller på med. Men vet inte vad vi behöver göra riktigt.

Ska förhoppningsvis registrera ett företag nu till veckan, så den biten är avklarad i alla fall.

Hoppas på att få kontakt med någon som kan detta. Då vi är noviser!

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-12-17, kl 03:41

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Hej Lars!

Vad säger kommunen att det krävs för utbildning? Det är ändå de som i så fall är era kommande kunder.

För en dialog med dem först, speciellt de chefer som kan garantera er inköp. Har ni en bra möjlighet att erbjuda dem och de har ett behov så borde de säkert finna intresse i att kunna svara för dessa krav som behövs.

I övrigt gäller det sedvanlig väg för att bilda bolag via bolagsverket. www.bolagsverket.se. Se även till att ni har en bra företagsförsäkring. Eftersom hemförsäkringen högst troligt inte kommer täcka skador som rör verksamheten och barnen.

Kan kommunen garantera er platser från start för en tid framöver så säkrar ni ev utlägg vid nystart av verksamhet.

Var beredda på att kommunen inte alltid är lika snabba på att betala ställda fakturor. Centraliseringen att scanna in fakturor gör att vissa förseningar uppstår. Men det rör sig bara om förseningar upp emot ca 10 dagar som max. Utöver detta är kommunen en säker betalare av beställda och överenskommna tjänster.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-12-17, kl 03:56

username

Lars
Olsén

Inlägg: 5

Tack för snabbt svar!

Japp, vi har tänkt att kontakta våran kommun för en ordentlig utfrågning. Dock så kommer det mest troligen att handla om kommuner utanför vår egen. Barn som behöver byta miljö helt och hållet.

Vi har ju som sagt ett barn redan, så det blir att prata med kommunen om att de får byta från familjehemsplacering till att köpa platsen hos oss.


Men, det är mycket som ska fungera innan man ger sig in i någonting av denna kalibern. Är ju inte ett företag man vill ska gå i konkurs då det handlar om barn. Materiellt företag är ju inte lika skadligt. :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat