Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Fakturera som privatperson

Inlägg 1 av 7

2005-08-31, kl 21:57

username

Andreas
Viklund

Inlägg: 2

Fakturera som privatperson

Hej, jag har en fråga angående fakturering och ersättning.

Jag har under sommaren utvecklat en webbaserad adressbok där man kan söka och lista information om företag bland annat. Detta har jag gjort i uppdrag från en typ av organisation som verkar under universitetet kan man säga. Ersättningen kommer vara någonstans runt 10 000:-.

Jag har ingen F-skattsedel och har väl inte riktigt tänkt skaffa det i dagsläget, kanske efter årsskiftet. Företaget vill dock helst att man har det så att de ska slippa arbetsgivaravgifter och andra skatter samt att det underlättar på andra sätt. De säger att jag ska ha F-skattsedel då jag är anställd av dem under den perioden som jag utför arbetet.

Men eftersom beloppet är så pass litet och jag just nu inte ser att jag kommer ha några andra kunder i den närmaste framtiden känns det som mycket kommer försvinna i skatter och avgifter. Det känns nog så krångligt att få ut ersättningen när det bara handlar om max 10 000:-.

Borde det inte bara gå att fakturera dem för adressboken som en produkt, utan att jag behöver starta företag och skaffa en F-skattsedel? Jag arbetar ju inte för dem under tiden jag utvecklar adressboken. I sånt fall förstår jag ju att det kan bli krångel med arbetsgivaravgifter m.m. Jag kommer ju helt enkelt sälja hela adressboken till dem som en enskild produkt. Jag är ju inte anställd av dem. Då borde väl inga sådanna avgifter komma in i bilden?

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men skulle vara tacksam för lite råd och tips om hur jag bäst bör gå tillväga.

MVH
/Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-09-02, kl 11:41

username

Christian

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej, jag har en fråga angående fakturering och ersättning...



Hejsan Andreas. Jag är intresserad av hur det löste sig för dig i ditt f-skattesedelärende. Hoppas det går bra, då jag framgent kommer att ha samma diskussion.
M.v.h Christian

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-09-05, kl 23:54

username

Bo
Sävengren

Inlägg: 14

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej, jag har en fråga angående fakturering och ersättning.

Jag har under sommaren utvecklat en webbaserad adressbok där man kan söka och lista information om företag bland annat. Detta har jag gjort i uppdrag från en typ av organisation som verkar under universitetet kan man säga. Ersättningen kommer vara någonstans runt 10 000:-.

Jag har ingen F-skattsedel och har väl inte riktigt tänkt skaffa det i dagsläget, kanske efter årsskiftet. Företaget vill dock helst att man har det så att de ska slippa arbetsgivaravgifter och andra skatter samt att det underlättar på andra sätt. De säger att jag ska ha F-skattsedel då jag är anställd av dem under den perioden som jag utför arbetet.

Men eftersom beloppet är så pass litet och jag just nu inte ser att jag kommer ha några andra kunder i den närmaste framtiden känns det som mycket kommer försvinna i skatter och avgifter. Det känns nog så krångligt att få ut ersättningen när det bara handlar om max 10 000:-.

Borde det inte bara gå att fakturera dem för adressboken som en produkt, utan att jag behöver starta företag och skaffa en F-skattsedel? Jag arbetar ju inte för dem under tiden jag utvecklar adressboken. I sånt fall förstår jag ju att det kan bli krångel med arbetsgivaravgifter m.m. Jag kommer ju helt enkelt sälja hela adressboken till dem som en enskild produkt. Jag är ju inte anställd av dem. Då borde väl inga sådanna avgifter komma in i bilden?

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men skulle vara tacksam för lite råd och tips om hur jag bäst bör gå tillväga.

MVH
/Andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-09-05, kl 23:55

username

Bo
Sävengren

Inlägg: 14

Titta på bolagskraft.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-09-11, kl 09:22

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Du kan inte fakturera som privatperson ..... om de ska betala dig 10 000 kr då måste de betala sociala avgifter för dig ....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-09-27, kl 22:47

username

Bengt
Ove
Ove
Svensson

Inlägg: 1

Kolla reglerna med SA-skattsedel. Du får bedriva hobbyverksamhet när inkomsterna understiger 30:000:-/år. Hobbyverksamhetens SA-skattesedel är bra när man vill testa eget, utan att registrera företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-10-15, kl 21:53

Gonte

Gonte

Inlägg: 16

SA?! FA ska det väl ändå vara (FA innbär att man har både F- och A-skattsedel), SA tror jag inte existerar, men jag kan ha missat nått

Inläggets betyg
Svara Svara med citat