Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

F-Skattsedel

Inlägg 1 av 8

2005-03-11, kl 16:12

username

Joakim
Danielsson

F-Skattsedel

Hej!
Dom uppgifter som skatteverket ska ha in ang.
Uppgifter för beräkning av preliminär skatt??
Därför som jag inte vet i förväg vad min inkomst till firman kommer att bli så vad ska jag skriva? 0kr eller om jag skriver för lågt o det visar sig att jag tjänar mer blir jag skyldig på nått sett då?
eller hur ska jag räkna... ska jag göra en enkel uträkning enbart på vad jag tex. tar i timmen o sen på ett helt år om jag tex. jobbar 8 timmar om dagen eller vad? fattar nada...
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-03-11, kl 16:14

username

Joakim
Danielsson

Och så dom andra uppgifterna ang. moms m.m hur gör jag där.??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-03-11, kl 16:19

larsarenander

larsarenander

Ang moms ska du se till at få betala varje månad, vilket i början betyder att du kanske får mer tillbaka. Du kan mycket väl ange 0 i vinst första året om du anser att kostnadrna blir högre. Det är mycket bättre än gå ut och säga något man inte vet om. På så sätt kan du styra i stället för att vli styrd.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2005-03-11, kl 16:24

username

Joakim
Danielsson

Tack för det snabba svaret.
Jo jag har angett o redovisa momsen en gång per månad så ville bara ta reda på detta innan jag skickar in dessa papper...
Tack så mycket!!

MvH: Jocke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-03-12, kl 02:22

username

Göran
Axelsson

Du lär knappast få någon f-skattsedel om du anger att dina inkomster är 0 kr. Du driver du ingen rörelse.

För att slippa betala preliminär skatt och moms varje månad, så tar du upp en inkomst men du har samtidigt utgifters som gör att du inte gör någon vinst. Observera att du inte kan ta upp din egen lön som kostnad. Den vinst företaget ger är din lön.

Hur stora inkomster du kommer att ha (dvs. som du inte känner till) får du försöka beräkna, tro att du kommer att ha.

Du kan även begära uppskov med inbetalning av skatten. Det finns en ruta för det på blanketten som du kan kryssa i.

Du kan även upplysa skatteverket om att dina inkomster kommer att komma senare under året. De kommer då att lägga skatteinbetalningarna efter det.

Skulle det visa sig att dina beräkningar inte stämmer, så kan du när som helst lämna in en ny preliminär deklaration. Skatteverket justerar då dina skatteinbetalningar efter den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-03-12, kl 10:09

foretagande

foretagande

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du lär knappast få någon f-skattsedel om du anger att dina inkomster är 0 kr. Du driver du ingen rörelse.

För att slippa betala preliminär skatt och moms varje månad, så tar du upp en inkomst men du har samtidigt utgifters som gör att du inte gör någon vinst. .

Nu blandar du ihop det lite. Inkomsten av rörelsen är det som är skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna. Det går alltså utmärkt att få en F-skattsedal även om inkomsten är 0 (om man har andra inkomster att leva på alltså) men däremot måste man ha en omsättning som är så stor att det inte betraktas som hobby.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2005-03-14, kl 02:22

username

Göran
Axelsson

Det är inte lätt att hänga med i begreppen inkomst, intäkt och inbetalning. Med inkomst menade jag att det kommer in pengar i företaget. Kommer det inte in några pengar så är det i princip inget företag. Däremot kan företagets resultat vara plus, noll eller minus utan att de påverkar bedömningen av f-skattsedel.

Resultatet är väldigt förenklat vad som blir kvar av pengar in och pengar ut.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-03-14, kl 21:32

foretagande

foretagande

För att nu förklara skillnaderna mellan de olika begreppen:
Inkomst = värdet av sålda varor eller tjänster
Intäkt = värdet av sålda varor eller tjänster under en period (periodiserad inkomst)
Inbetalning = Betalning för sålda varor eller tjänster
Omsättning = Den totala försäljningen under en period. Observera att omsättning inte alltid användes i enheten kronor (då det blir samma som intäkt) utan man kan också ange omsättning i andra enheter ex antal eller kilo

Inläggets betyg
Svara Svara med citat