Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Export ut ur EU

Inlägg 1 av 2

2014-09-23, kl 10:07

samarkanda

samarkanda

Inlägg: 1

Export ut ur EU

Hejsan, Jag har en affärs ide som går ut på att köpa varor i Sverige för att sedan sälja dem i ett land utanför EU. De aktuella varorna är begagnade smycken/accessoarer/klockor och diverse silversaker. Jag kommer att lägga ut dem till försäljning på en näthandelsplats i det aktuella landet och kommer sedan skicka varorna med posten direkt till mina kunder. Det handlar alltså inte om någon massexport av en viss vara utan enstaka saker där varje sak är unik. Betalningen sker direkt till mitt konto i samma land. Nu till mina frågor:

1. Betalar jag några exportavgifter eller tull på detta eller är det mottagaren som får göra?
2. Hur går tulldeklarationen till när jag skickar med posten? tar det lång tid att få klarerat?
3. Hur beskattas jag i detta scenario?
4. Behöver jag betala in Moms?
5. Behöver jag registrera ett företag i Sverige för att göra detta? Ska jag ha F-skatt?
6. Något annat jag behöver ta hänsyn/tänka på?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-09-28, kl 18:03

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Utgår från att du säljer B2C, dvs som företagare till privatpersoner. Svaret nedan bygger på detta.
1. Betalar jag några exportavgifter eller tull på detta eller är det mottagaren som får göra? Mottagaren betalar tull. Men det gör också att en del kunder kan klaga om det inte framgick tydligt av din hemsida. Finns också problemet med att en del kanske inte löser ut försändelsen. Vissa varor till vissa länder kan gå in tullfritt även om de borde ha tullats. I vissa länder kan det hända att om du inte skickar som värde utan som vanligt brev att postpersonal helt sonika knycker breven med innehåll varefter du får problem med kunder som kräver pengarna tillbaka. Smycken måste skickas som värdehandling men det ökar på priset en hel del så frågan blir då om det ur kundens synvinkel är lönsamt att köpa från dig.
2. Hur går tulldeklarationen till när jag skickar med posten? tar det lång tid att få klarerat? Du skall fylla i en liten lapp som du klistrar på kuvertet/paketet. Och du skall ha en leveranssedel/kvitto i brevet. Det skall framgå vad varan är värld.
3. Hur beskattas jag i detta scenario? Som vanligt som företagare. Lite förenklat uttryckt blir det inkomster minus utgifter som blir till en vinst du betalar skatt på. Men det var förenklat uttryckt.
4. Behöver jag betala in Moms? Är du momsregistrerad som företagare får du tillbaka den moms du har betalat, du betalar ingen moms på export som går utanför EU. Skulle du däremot sälja inom EU måste du ta ut moms av kunden (lägga på fakturan) som du sedan betalar in till Skatteverket. Man deklarerar momsen man fått in minus momsen man betalat och skillnaden betalar man in eller får tillbaka beroende på om det blir plus eller minus.
5. Behöver jag registrera ett företag i Sverige för att göra detta? Ska jag ha F-skatt?Ja i alla fall om det får någon betydande omsättning.
6. Något annat jag behöver ta hänsyn/tänka på? Att du gör en budget. Kommer det verkligen bli lönsamt? Och det rekommenderas att du går en starta-eget-kurs så du inte gör onödiga misstag - som isåfall kan kosta pengar.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat