Inlägg 1 av 3
2007-03-08, kl 18:09
Expeditionsavgift
Är det någon som känner till om det finns någon lag som reglerar expeditionsavgiftens storlek?
MD
Svara Svara med citatDet är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlem
Är det någon som känner till om det finns någon lag som reglerar expeditionsavgiftens storlek?
MD
Svara Svara med citat
Hej!
Rör det köp mellan två företag så är det köplagen som reglerar det. Det som nämns där om pris är i 45§ :
Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
Köplagen är dock inte tvingande utan kan avtalas bort (köplagen gäller ej vid köp näringsidkare - konsument då Konsumentköplagen gäller). Står det t.ex. i en offert att företagets expeditionsavgift tillkommer så har du tyvärr redan gått med på det och är tvungen att betala.
Skall dock tillägga att jag inte är utbildad jurist, så det här är hur jag tolkar det.
Gustav Olsson
Marks & Bleeds
En offert är inte bindande förrän man accepterat den och det är inget som säger att du inte skulle kunna styrka den avgiften, sedan är det upptill motparten hur man vill göra. Själv praktiserade jag utbetalningsavift med mycket gott resultat och såg aldrig någon som klagade, den var alltid på exakt samma belopp för att underlätta. [email protected]
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.