Inlägg 1 av 13
2004-12-31, kl 18:17
Enskild firma utan årsbokslut, hur göra vid nytt räkenskapsår
Hej
Har under 2004 startat en liten enskild firma. Min omsättning ligger under gränsen för när man måste göra årsbokslut. Har försökt ta reda på hur jag ska göra vid nytt räkenskapsår men hittar ingen information. Det står i BFNs anvisningar att jag bara ska fortsätta den löpande bokföringen, men hur blir det då? Alla kontosaldon kommer ju då att ligga kvar så att jag inte kan se resultatet för 2005, bara det sammanlagda resultatet. Är det rätt, eller ska jag bokföra ingående balanser på mina konton på det nya räkenskapsåret?
Jag redovisar moms en gång per år och har bokfört momsredovisningen nu vid årsskiftet, ska jag betala till momskontot också i samma veva eller i samband med deklarationen? I så fall kanske jag skulle ha bokfört momsredovisningen då också? Och hur gör jag med mina resor med egen bil i företaget, milavdragen som jag ska ta upp i deklarationen? Om jag tar med mig resultatet från 2004 över till 2005 och inte avslutar bokföringen måste jag väl bokföra milavdraget också om det ska bli rätt nästa år? Vilket räkenskapsår bokför jag i så fall det på, om jag gör deklarationen i maj? 2004 eller 2005? Och vilket konto ska jag använda i BAS kontoplanen?
Hjälp, jag förstår inte hur jag ska tänka....
mvh
Lena Sjöberg
Svara Svara med citat