Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Övrigt

Enskild firma eller Handelsbolag

Inlägg 1 av 13

2005-05-07, kl 18:34

username

Céline
Allirol

Inlägg: 9

Enskild firma eller Handelsbolag

Hej!
Jag och en väninna tänkte starta ihop ett företag som handlar om att vi bla ska ge föreläsningar hos andra företag. Min fråga är vilken bolagsform som då är bäst att välja? vi har känt varandra i ca 2 år och är väldigt nära vänner. Någon som har något tips?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2005-05-08, kl 15:35

bizarre

bizarre

Inlägg: 50

HAndelsbolag är inte att rekomendera!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2005-05-08, kl 15:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att en av er har firman och då den som är mest aktiv, och den andra gör uppdrag. Kan ni inte komma överrens om detta så var det tur att ni inte båda var involverade. Lycka till!
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2005-05-08, kl 17:05

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

Förstår inte varför handelsbolag inte skulle vara att rekomendera. Då får ni ju ett gemensammt bolag som är en juridisk person.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2005-05-08, kl 21:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Orsaken till att avråda från HB hör ihop med riskerna. Eftersom alla delägare i ett HB är tillfullo ansvariga för alla skulder som tagits i bolagets namn kan det bli en dyr historia. Ett bra alternativ kan då istället vara et KB, där är bolaget en juridisk person men det är ändå bara den ena som har något personligt ansvar och följdaktligen också bara denna person som kan teckna avtal för firmans räkning. Man riskerar alltså aldrig att bli betalningsansvarig för skulder som den andra delägaren ådragit bolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2005-05-09, kl 00:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har så rätt Karin. Men är man ung kanske man inte tänker som vi med erfarenhet från verkligheten under ett helt yrkesversamt liv. Det är ett tufft liv att vara företagare, och vet man inte spelreglerna så blir man bitter ganska snart, och värre lär det bli, mycket värre!!!

Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2005-05-09, kl 10:10

username

Fredrik
Ahlgren

Inlägg: 28

Givetvis blir det en förtroende fråga med den eller de övriga bolagsmännen. Det beror ju på hur bra man känner dessa. Jag har ett HB med en kamrat sen över 20 år tillbaks och det finns inga som hellst problem med detta. Sen kan man ju stå som gemensamma firmatecknare också så att ingen kan ngå avtal utan allas underskrift.
Som sagt det blir en avvägningsfråga i det unika fallet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2005-05-09, kl 13:11

username

Céline
Allirol

Inlägg: 9

Hej Karin. Vi är beredda att dela allt. Vi vill inte att bara en av oss ska bli betalningsskyldig eller ansvarig för företaget. Utan som sagt så är det meningen att vi båda ska ha ansvaret. Ingen av oss har väldigt mycket pengar och då känns det tryggt för oss om vi hjälps åt med den biten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2005-05-09, kl 13:16

username

Céline
Allirol

Inlägg: 9

Hur menar du då lars när du nämner att en av oss gör uppdragen och den andra har firman? vad för slags bolag tänker du på då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2005-06-13, kl 00:14

username

Mika
Hopponen

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Jag och en väninna tänkte starta ihop ett företag som handlar om att vi bla ska ge föreläsningar hos andra företag. Min fråga är vilken bolagsform som då är bäst att välja? vi har känt varandra i ca 2 år och är väldigt nära vänner. Någon som har något tips?



Kontakta skattemyndigheten och starta ett Enkelt bolag då är ingen av er ekonomisk ansvarig. Man måste vara 2 pers eller mer. Vi startar själva ett sådant just denna vecka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2