Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Enskild firma - F-skatt - Kom-igång guide?

Inlägg 1 av 4

2006-01-02, kl 13:27

username

Niklas
Eklund

Enskild firma - F-skatt - Kom-igång guide?

Hej!

Nu är jag på gång att dra igång en liten verksamhet vid sidan av mitt nuvarande arbete. Verksamheten kommer bestå av dels "trafikstyrning" på nätet med annonsintäkter samt konsultverksamhet inom IT. Initialt kommer jag ha intäkter på ca 2000kr per månad och utgifter på ca 200kr / månad. Jag har tänkt mig en enskild firma. Jag har inte tänkt att ta ut någon lön alls utan buffra upp för framtida investeringar och för ev. kunna leva helt på den egna verksamheten i framtiden.

Jag kan inget alls om det här och hela området (F-skatt, moms, etc) känns rätt besvärligt att sätta sig in i.

Finns det någon bra "nybörjarguide" för det här, där jag kan lära mig grundläggande begrepp och regler? Länk?

Några konkreta frågor har jag redan nu:

* Kan jag bli godkänd för F-skatt med endast 2000:- per månad i intäkter?
* Vilka skatter måste jag betala om jag inte tar ut någon lön?
* Har ni några tips för hur jag ska fylla i F-skatteblanketten för att den ska gå igenom snabbt och enkelt?

Mvh Niklas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-01-03, kl 22:55

username

Admir
Hercinovic

När du ansöker om F-skattesdel måste du beskriva hur många kunder du har och vilka är de. Hur stora intäkter du har spelar ingen roll. Som enskild näringsidkare betalar du egna avgifter och kommunalskatt vilket tillsammans är ca 50% av brutto intäkter exkl moms. Moms betalar du separat. Som enskild näringsidkare räknas att allt som är kvar efter kostnader är din lön. Det är alltså i korthet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-04, kl 12:20

larsarenander

larsarenander

Du kan tills vidare ha det som hobbyverksamhet och jag ser redan att det inte stammer med dina kostnader. Vem du har som kund har ingen som helst betydelse men du bor ha nagra stycken for att det ska raknas som foretag. Du kan na mig pa [email protected]
Lars
Start av foretag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-01-05, kl 18:32

mrnowhereman

mrnowhereman

Skatteverket ger ut väldigt bra broschyrer om allt från F-skatt till moms mm mm. Deras webbplats är oxå väldigt bra. Det är inte så svårt att fylla i blanketterna. Bokföring däremot bör man kanske inte göra om man inte kan det. Skall du inte ta ut "lön" kan du låta pengarna beskattas med 28% tills du tar ut lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat