Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Eget företag och sjukskriven

Inlägg 1 av 2

2012-02-26, kl 00:55

FiratGunes

FiratGunes

Eget företag och sjukskriven

Hej,

jag har ett väldigt speciellt fall och undrar om någon kanske här vet vad som händer och vad som ska göras?

Min fru driver eget företag och börjar sakta men säkert hamna i deppresioner ser jag på henne, hon vill knappt se människor längre och börjar omformas till en väldigt stor sjukdom tror jag. Hon driver en skönhetssalong och har leasingprodukter i salongen på ett värde på 600 000kr. Vad händer om hon blir sjuk och psykdoktorn sjukskriver henne? Då kan hon ju inte driva företaget längre som redan går minus.. Hur gör man då? Vad händer? Får hon alla skulder på sig eller får hon någon hjälp och betala dessa utgifter?

Självklart säger man ju upp lokalen såfort som möjligt och alla andra avtal som går och bryta men det finns även avtal som är typ 50 månader kvar på. Finns det någon statligorganistation såsom försäkringskassan eller något annat som hjälper till i sånna fall?

Jag behöver verkligen hjälp, jag ser det på henne och det blir sämre och sämre för varje dag som går och vi har redan gått minus flera hundra tusen på det. Hon har börjat gå på terapier och psykologer och när som helst så vet jag att någon av dem kommer sjukskriva henne under längre tid då det verkligen påverkat henne. Hennes liv är ju mer värt än företaget och pengar liksom men kommer hon då bli skuldsatt på allt detta som sagt?

All hjälp är guldvärt som vi kan få!!!!

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-02-27, kl 00:03

larsarenander

larsarenander

När detet gäller lokalen kanske att den kan säljas. Sälj bara inte det som ni inte äger som ni eventuellt har kontrakt på för då råkar ni ut riktigt illa. Prata med leverantörer om återlämnande av varor samt försök avbryta samarbetet tills vidare, men först kanske ni ska prata med en konsumentvägledarre som brukar finnas i kommunen. Avvecklad företags förlust får dras mott inkomst av tjänst senare år så era 600´kan ni ha nytta av. Det här var bara ett utdrag för att försöka hjälpa dig.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat