Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Delägare AB, avtal.

Inlägg 1 av 1

2012-11-14, kl 07:07

Kvafre

Kvafre

Delägare AB, avtal.

Hej!

Jag har blivit tillfrågad att vara med och köpa ett företag tillsammans med 2-3 andra personer.

Dessa personer äger sedan innan några företag och vill nu utöka med det aktuella företaget då det är i en närliggande bransch, vilket ger större kundkrets och mer pengar. Problemet för deras del är att de saknar kunskap om den här nya branschen, men det gör inte jag, så därför vill dem att jag ska gå med som delägare. Jag har mycket stor kompetens inom området och dessutom ett mästarbrev som väger tungt i branschen. För att företaget ska kunna dra nytta av detta mästarbrev så måste jag stå med som ägare.

Hur kan ett avtal för detta se ut undrar jag? Vet ju att min kunskap är värd mycket här och vill ha betalt därefter.

Jag har ett väldigt upptaget schema, men har tänkt och räknat att jag skulle kunna hjälpa till med driften av detta minst 8h/vecka. Dock säkert mycket mer ofta.

Min tanke är att erbjuda dem ett avtal som förenklat lyder ungefär så här: Fri bil och telefon. Ett fast arvode per mån eller år (här skulle jag gärna ta emot tips på summa). Rätten att fakturera, ifrån min enskilda firma, ett konsultarvode på 4-500:-/h. Sen i övrigt samma rättigheter som de andra aktieägarna. Vi har dock ej diskuterat ägarandelar och dylikt än.

Min blygsamme jante i mig skriker att jag är girig, medan ”experter” i min närhet säger att jag ska ta betalt för min kunskap i det här läget, och jag tycker ju i grund och botten att de har rätt.

Hur låter min idé? Jag är väldigt tacksam för svar.

Mvh

Svara Svara med citat