Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

copyright textiltryck..

Inlägg 1 av 3

2005-04-22, kl 23:49

username

Björn
Nilsson

copyright textiltryck..

Hej, tänkte trycka lite tshirts å sälja via nätet, har sett att det är många som trycker bilar, seriefigurer osv,
tänkte höra vad som gäller om man tex vill trycka en bil, alltså inget direkt foto men att man känner igen modellen, måste man ha tillstånd från tillverkaren osv då?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-24, kl 19:26

larsarenander

larsarenander

Jag läste en av expertens råd om detta, och jag har för mig att andemeningen var att det som gynnar något och ej är i något större omfång skulle vara något som skulle väcka till åtal, men texten var lång så det finns kanske någon hake, ex rätten till en bild som är lång.LarsStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-13, kl 12:47

username

Magnus
Olsson

Vad gäller seriefigurer och illustrationer så äger någon upphovsrätten till dessa. Upphovsrättslagenn i Svensk lagstiftning är bra att känna till om du ska trycka andras bilder. I regel får du ej trycka dessa bilder där någon äger upphovsrätten till dem. Om du nu inte kontaktar upphovsmannen och ber om dennes tillstånd för att trycka bilder.
Brott mot upphovsrättslagen kan vara straffbart med upp till 2 års fängelse.

Mvh
Mojo
Illustratör & Upphovsman ;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat