Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Bolagsform - hjälp

Inlägg 1 av 3

2004-07-19, kl 04:06

username

Pierre
Söderman

Bolagsform - hjälp

Hej

Jag och min tjej ska precis köpa ett cafe och därmed starta ett företag. Min tvistar lite om vilken bolagsform vi ska starta. Vi vill ju självklart riskera så lite som möjligt men aktiebolag är inte det lite väl avancerat för ett cafe. Cafeet vi ska/vill köpa kostar ca 1 milj kr.

En annan fråga jag har är om hur mycket man får låna till ett köp av ett Cafe. Jag vet att det är omöjligt att säga på rak arm men finns det någon chans att låna hela summan som köpet kostar?

Hoppas det finns någon vänlig själ som kan svara på dessa frågor?

MVH
Pierre

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-07-20, kl 09:17

foretagande

foretagande

Om ni ska betala så mycket som 1 miljon för Cafeet så tycker jag absolut inte att ett AB är för "avancerat". Jag vill inte direkt råda om bolagsform, i erat fall är alternativen HB, KB, eller AB, då alla har sina fördelar och nackdelar. Det gäller att sätta sig in i de regler som gäller för de olika formerna, väga för och emot och sedan fatta beslut. Gennerellt kan jag dock tycka att om man har en verksamhet som kommer att gå att sälja med en vinst så är AB:et den bästa formen.
När det gäller finansiering så är det svårt att säga något utan att veta mer. Tror inte att banken skulle låna ut hela summan men det beror naturligtvis på dels vilka bankkontakter ni har sedan tidigare och naturligtvis på vilket resultat cafeet har haft med sin förra ägare och vad ni tror om framtiden. En annan faktor att ta hänsyn till är substansvärdet i det ni köper. Dvs vad får ni för 1 miljon, är det reella tillgångar som ex fastigeten, inventrier, maskiner mm eller är det bara ett goodwillvärde baserat på framtida intäkter.
Även om banken ex bara vill låna ut 70% till bolaget för att köpa caféet så kanske det är beredda att låna ut resterande 30% till er privat så att ni kan komma upp i 100% finansiering. Jag tror kanske att det är realistikst att tro på max 80-85% i lån och resten i egen finansiering men som sagt det beror mycket på vad som ingår i köpet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-07-23, kl 23:32

username

Pierre
Söderman

Tack för svaret "karinj"
Pierre

Inläggets betyg
Svara Svara med citat