Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Bokföring import mm

Inlägg 1 av 2

2007-01-28, kl 17:37

username

Lorant

Bokföring import mm

Hej,

Jag funderar lite... om man jobbar som "mellanhand" eller agent/representant mellan två olika företag...den ena i Sverige (köparen) o den andra utanför Eu (tillverkaren)....alltså jag säljer ingeting bara skapar en typ av kontaktnät mellan dessa två o när det e dags att beställa så får företaget i sverige gör sin beställning från mig som jag skickar den vidare till tillverkaren som i sin tur o ordning exporterar varan till Sverige o som tack för min insats så tjänar jag en provision från tillverkaren.

1) Måste man registrera ett företag för det
2) Betalar man skatt i Sverige eller i det landet där tillverkaren finns (eftersom själva provisionen får jag ju från utomlands o inte från Sverige)
3) Måste man registrera någon moms...(eftersom jag kommer inte o sälja något bara marknadsföra produkterna som tillverkaren tillverkar)

[email protected]
Ciao

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-02-13, kl 07:22

mrnowhereman

mrnowhereman

Det beror ju på var någonstans du befinner dig. Antar att du sitter i Sverige, då kommer du inte undan någon skatt här. Moms kommer du oxå att få betala skulle jag tro. Vet dock inte exakt hur allt går till med provision osv. Men slutresultatet kommer bli liknande som om du vore en "riktig" mellanhand, dvs du köpte från tillverkaren och sedan sålde vidare till slutkund. Mervärdet som du tillfört skall beskattas oavsett om det är/betecknas provision eller försäljning.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat