Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Bokföring & "affärshändelser"

Inlägg 1 av 3

2005-04-29, kl 23:43

username

Sven
Nilsson

Bokföring & "affärshändelser"

Hej!

Enligt bokföringslagen skall man bokföra alla affärshändelser löpande i grundbok och huvudbok och varje affärshändelse skall styrkas med en numrerad verifikation.

Vad är egentligen en affärshändelse? Jag tycker exempelvis inte att flytt av pengar mellan två egna bankko nton är en affärshändelse, och en sådan kan dessutom sällan styrkas med någon verifikation. Ändå tycks folk bokföra exempelvis flytt mellan bankkonto och bankgiro. Jag förstår inte varför och har bestämt att inte göra det. Jag bokför endast intäkter och utgifter (enskild firma).

Någon som har en kommentar?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-30, kl 13:56

foretagande

foretagande

En affärshändelse är något som innebär en förändringar i storleken eller sammansättningen av ett företags tillgångar eller skulder. Att det sker än förändring när man säljer eller köper något är ju rätt självklart men om du flyttar pengar från ett bankkonto till ett annat så är det en förändring i sammansättningen och ska bokföras. Det finns lagar och regler för hur bokföring ska skötas och det är inte upp till var och en att bestämma vad man vill och inte vill bokföra. Du har en enskild firma så på så vis kan man säga att det i slutändan inte spelar någon roll men det blir inte mera rätt för det. När du ska avsluta året så har du kanske bokföringsmässigt 100.000 på bankkontot men i verkligeheten finns det bara 20.000 och då om inte förr ska detta bokas bort och då som privata uttag eftersom du inte kan styrka vart pengarna tagit vägen.
Man kan inte ha pengar stående på något bankgiro så någon bokföring där kan aldrig bli aktuellt. Bankgirot är bara en transferering för pengarna och de går direkt in på det bankkonto som är knutet till bankgirot. Detta då tillskillnad från postgirot som också är ett konto där pengarna kan finnas kvar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-05-26, kl 17:00

username

Sven
Nilsson

Tack för svar!

Måste tillgångskonton i bokföringen motsvaras av verkliga fysiska bankkonton eller kan man bokföra firmans tillgångar på ett virtuellt tillgångskonto? Firmans tillgångar kanske finns utspridda på olika banker, men bokföringsmässigt vinner man inget på att särbehandla dem.

Jag såg i BAS-kontoplanen att det finns något som heter "övriga bankkonton". Det skulle underlätta en hel del om man kunde flytta pengar mellan sina bankkonton utan att behöva bokföra det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat