Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra Eget kapital!!

Inlägg 1 av 11

2005-01-28, kl 09:58

s_uhlan

s_uhlan

Bokföra Eget kapital!!

Hej!!

Har läst era inlägg och vill veta om jag förstått rätt.

När jag sätter in pengar på firman så bokför jag det på (2018) Sen när jag ska ta tillbaka mina pengar bokför jag då det som ett eget uttag då och då kvittas det automatiskt??

om jag sen handlar tex kontorsmaterial för mina egna pengar. Hur bokför jag det. Vilket konto ska jag kreditera???

Tack på förhand. MVH
s_uhlan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-01-29, kl 17:20

Homann

Homann

När du skall ha tillbaka dina pengar, bokför på 2013 Eget uttag.
Betalar du kontorsmaterial med egna pengar, bokför det på 2018 Egna insättningar. Skaffa eget kreditkort för firman, lättare att hålla isär pengarna då. Om du som jag råkar betala privata utgifter med firmans pengar, så är det också 2013.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-01-29, kl 18:24

username

Åsa
Sundeman

Du gör helt rätt.

När du sätter in/satsar egna medel i firman bokför du detta på 2018 och när du tar ut medel bokför du det på 2013.

Efter årets slut, nollställer du dina egna insättningar och uttag. Detta görs genom att du, som första verifikation på det nya året, bokför bort föregående års insättningar och uttag. Mellanskillnaden bokför du på konto 2010.

Hälsningar

Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 11

2005-01-29, kl 22:13

foretagande

foretagande

Omföringen kan inte göras som första verifikat på det nya året utan ska göras som ett sista verifikat det gamla året. Eftersom omföringen ska omfatta ALLA konton mellan 2011-2019 så berör det även årets resultat som ska omföras till "Totalkontot" för eget kapital. Årets resultat lär man inte ha kommit fram till förrän man bokfört en bra bit in på det nya året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-01-29, kl 23:24

Homann

Homann

Om man gör det sist i förra året, så syns det väl inte i bokslutet? Jag tycker det borde gå bra att göra omföringen mitt i 2005 när bokslutet för 2004 är klart. Resultatet blir det samma 31/12 2005.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-01-30, kl 00:02

foretagande

foretagande

Det är klart att det syns i bokslutet, jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du med bokslut verkligen menar bokslut så är det enda intressanta värdet där det totala egna kapitalet, om du istället menar deklarationen så kan man ändå inte skriva en sådan rakt av från balans och resultaträkningarna. Mam måste ändå gå in bokföringen och titta på vissa saker och då tar man också värdena som ska stå på de olika kontona som tillhör det egna kapitalet, aldra enkast är bara att titta på den bokföringsorder där omföringarna är gjorda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 11

2005-01-30, kl 00:30

username

Åsa
Sundeman

Med all respekt för dina kunskaper Karin, du är verkligen bäst, men kontona (alla konton 2011-2019) ska nollställas som ett första verifikat på det nya året. Blev faktiskt lite osäker och kollade därför upp det en extra gång. Egentligen har det ju ingen betydelse, men om rätt ska vara rätt så gör man det som ett första verifikat på det nya året.

hälsn. åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-01-30, kl 01:00

username

Åsa
Sundeman

Jo, en en till sak Karin nu när jag har dig på tråden. Nu låter jag grinig, men det är inte alls menat så...

Läste ditt svar på mitt inlägg angående hur man bokför moms, sociala avgifter och F-skatt. Du höll inte med mig om att man ska/bör omföra dessa poster till 1630. Du la nog till nåt i stil med att 99% av alla bokföringsbyråer inte gör så... Detta påstående är helt taget ur luften. Känner många med mig som gör på detta sätt. Givetvis är det en smakfråga hur man lägger upp sitt bokföringsarbete och vilka rutiner man tillämpar. Ibland har du en tendens till att tycka att dina lösningar är de enda, men ett problem har ofta flera lösningar. Och.. vad är det förresten för fel på att göra saker och ting på ett sätt som förordas i teorin? Är det inte därför man överhuvudtaget utbildat sig till ekonom och därefter konternuerligt fortbildat sig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2005-01-31, kl 22:48

foretagande

foretagande

Hänvisar till bokföringsnämndens rekmmendation om när Eget kapital ska omföras:

Bokslutstransaktioner

Med bokslutstransaktion avses främst fördelning av intäkter och kostnader som helt eller delvis hänför sig till annat räkenskapsår än det då inkomsten eller utgiften uppstår. Begreppet inrymmer även andra typer av transaktioner som skall bokföras när den löpande bokföringen avslutas med ett årsbokslut eller en årsredovisning, t.ex. uppskrivningar och omföringar inom eget kapital.

Skulle vara intressant att veta var det står att det ska bokas som en första post nästa år och om det finns någon förklaring till hur det skulle gå till. Är det då OK att vänsta med bokföringen för 2005 tills bokslutet för 2004 är klart, det kanske inte är förrän i aril-maj.
Bara en kort kommentar till sista inlägget: Att ha teoretiska kunskaper är en förutsättning för att utföra detta jobbet praktiskt, det är i teorin man lär sig att se samband och förstår hur olika transaktioner påverkar resultatet och balansen. Som redovisningskonsult har man dock alltid ett ansvar gentemot sina klienter att utföra arbetet så enkelt och smidigt som möjligt, naturligtvis också med ett korrekt utfall. Ett exempel på när teori och praktik i detta fall står i motsatsförhållande till varandra är bokföring av öresavrundning. I teorin lär man sig att alltid boka öresdifferanser på ett speciellt konto. Om jag lägger 1 minut extra om dagen för att bokföra detta till en klient så skulle det kosta honom över 1500 per år. I det fallet har jag en skyldighet gentemot klienten att bokföra på ett smidigare sätt som man gör i praktiken men som inte lärs ut i teorin.
Övriga åsikter om teori kontra praktik tycker jag inte hör hemma i denna tråden. Den som vill debattera detta borde öppna en ny tråd istället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 11

2005-01-31, kl 23:50

username

Åsa
Sundeman

Hoppsan, du tog verkligen det jag skrev som kritik. Det var inte alls min mening.

Men om vi återgår till sakfrågan om när man skall nollställa årets insättningar och uttag i en enskild firma så står jag fast vid mitt svar... Det ska göras som ett första verifikat på det nya året. Det går bland annat att läsa i Lundéns bok "bokföring - en praktisk handbok med konteringsexempel" sid 104. Egentligen har det ju ingen betydelse när man gör omföringen... I BFN R 11 finns ingen precis tidpunkt angiven.

Jag tycker, liksom du, att en diskussion om praktik kontra teori inte hör hemma på tråden. Men inte att förglömma, det var du som tog upp det först! Det jag ville ha sagt är att du får det att låta som att alla som inte lägger upp sin bokföring på samma sätt som dig gör fel. Vilket i skattekontofallet, inte var fallet.

Alla har vi olika rutiner för vårt arbete, för mig tar det inte längre tid med en extra omföring, det sitter i ryggmärgen. Dessutom finns det faktiskt en del fördelar med det.

Nu tycker jag att denna pajkastning ska anses avslutad. Tycker du är jätte duktig och har aldrig sagt något annat!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2