Inlägg 1 av 8
2005-01-13, kl 19:25
Bil i Enskild firma, samt redovisning av mil..
Hej!
Startade min enskilda firma i Nov-04 och insåg snart att min personbil skulle ta för mycket stryk av alla skitiga verktyg och maskiner som jag behöver med mig.
Köpte därför en 2 sitsig pickup med kåpa från -88, registrerad som lätt lastbil, att ha som arbetsbil och förvaringsbod för verktygen.
Vad kan jag göra nu? Är inte intresserad av att föra journal då jag är lätt dement då det gäller sånt...
Kan firman stå som ägare på bilen? Kan firman ta kostnader för reparationer, underhåll, skatt, bränsle försäkring o.s.v?
Har förstått att man kan dra av 16kr per körda mil, men det räcker inte på långa vägar att täcka kostnaderna, dessutom så måste väl alla körda mil redovisas med journal? Om bilen kan ställas på firman, då är det väl bara att redovisa privat körda mil? (Lite lättare då det blir 0 Mil)
Hur kan jag göra? Vad får man göra? Hur går det till?
Kan även tillägga att det inte är en angenäm upplevelse att använda bilen, samt att jag har en personbil som är ljusår mycket bättre...
Tacksam för svar och även tips på lättläst om ämnet, då jag känner mig lätt dyslektisk på skatteverket.se.. :-)
Mvh
Mattias
Svara Svara med citat