Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Avtal?

Inlägg 1 av 2

2011-07-27, kl 15:26

Mo2008

Mo2008

Avtal?

Min pappa är egenföretagare. Han fick ett telefonsamtal från Uppdragsgivarna som ville hjälpa honom med 10 kunder per månad, 125 kr kr styck i 12 månader. Min pappa tyckte det lät intressant och innan samtalet spelades in frågade han om information. Men istället fick han en faktura på 18750 kr. När samtalet spelades in förklarade säljaren för honom att han binder sig som kund osv. Kruxet är att han kan inte så bra svenska: För det första så förstod han inte ens att han blev inspelat. Jag fick ta reda på inspelningen när jag ringde dem för att kolla upp om det gick att ångra sig.
För det andra trodde han de uppgifter han angav var för att få information skickat till honom.
För det tredje befann han sig under en dålig omständighet då de ringde honom när han jobbade. I meddelandet hör man att han säger ja till allting men han förstod inte vad de sa. Han ville gå tillbaka till jobbet. Han gav sina uppgifter i det hastigaste.
För det fjärde, en person som inte ens inte ens kan skillnad mellan förnamn och efternamn kan man väl inte förvänta sig att han ska kunna binda ett avtal muntligt? I inspelningen angav han sitt förnamn som efternamn och tvärtom.

Min fråga är, för en invandrare som inte kan bra svenska och som inte ens förstod vad samtalet gick ut på är det rätt att binda upp honom till något då? Han trodde han gav sina uppgifter för att de skulle skicka information till honom, men i själva fallet så satte de honom i fällan där han tackade jag till"ett avtal". Det kan väl inte vara rimligt att binda någon som inte ens förstod att det var det han drogs till? Han måste väl ha någon sorts rättighet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-07-28, kl 09:10

AndreasJohansson

AndreasJohansson

Det är nog svårt att bevisa då ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt tyvärr. Men ta upp detta med företaget igen, och gör en anmälan. Men som sagt, saker som t.ex han ej föstod fastän han sade "ja" och liknande, måste bevisas, för om du ser det utifrån i ett annat perspektiv, så förstår du nog att din far har svårt att bevisa sig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat