Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Avdrag när jobbar hemifrån

Inlägg 1 av 5

2007-10-30, kl 20:54

linusji

linusji

Avdrag när jobbar hemifrån

Hej!
  Tänkte fråga en sak: om man har sin egen firma och jobbar delvis hemifrån, kan man räkna hyran som firmans utgift?
  MVH

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-10-31, kl 00:50

flippen

flippen

Om du bor i en hyresrätt och använder t ex ett rum enbart för ditt arbete med firman kan du räkna hyran för den boytan rummet är som firmans utgift. Rummet får inte vara inrett så att det kan användas av familjen som bostad. T ex att det finns sängar o s v.
Bor du i bostadsrätt eller villa som du själv äger, får du bara dra av merkostnader för t ex elförbrukning m m.
Tänk också på att om du tar ut hyra ska du deklarera för hyresintäkter i din privata deklaration.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-10-31, kl 09:15

linusji

linusji

"Tänk också på att om du tar ut hyra ska du deklarera för hyresintäkter i din privata deklaration."

Menas detta att om jag låter min firma betala för en del hyra så räknas det som att jag har fått tjäna den del av pengar privat (deklarera som tjänstinkomst)? t.ex om hyran för ytan jag använder är 2000:-, så min firmas utgift ökas med 2000, och min total intäkt också ökar med 2000:- (eftersom Egen firma skiljer inte inte på privat och firma)? Men det låter konstigt, för då ändras väl ingenting?

Vore tacksam för lite mer förklaring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2007-10-31, kl 10:34

hfohrman

hfohrman

För det första. Vad har du för bolagstyp. Är det ett AB så kanske tidigare svar kan stämma.

Men vad gäller en enskild firma så är det andra regler.
Har du en enskild firma så är första frågan. Är rummet särskillt inrett för verksamheten (ex en tandläkarstol) + den har egen ingåmg. Så kan tidigare svar vara OK. 

För det mesta kanske man inte uppfyller dessa krav. Då kan man dra en schablon på 2000:-/år om det gäller rum i villa och 4000:- / år om det gäller rum i lägenhet under förutsättning att man använder rummet 800 timmar eller mer per år. Annars kan inget avdrag göras.  

Kan påpeka att detta är det första SKM tittar på vid en revision.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-10-31, kl 10:44

linusji

linusji

Tack för svaret. I mitt fall är det Enskild firma som gäller. när SKM tittar på det vid en revision, hur bedömmer de hur många timmar man har jobbat i rummet? T.ex jag säljer tjänster på plats hos kunder, där får jag mina intäkter. men jag jobbar hemma i vardagsrummet för att administrera min firma, och där får jag inga intäkter. Räknas de timmar jag har tillbringat i vardagsrummet som giltig arbetstid och avdragsgill?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat