Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Anställa provisionssäljare?

Inlägg 1 av 14

2005-06-14, kl 12:11

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Anställa provisionssäljare?

Hej!
Funderar på att anställa säljare på provisionslön, typ homepartysäljare. Någon som har erfarenhet av detta? Vilka skatter ska man räkna med för att se om det är ekonomiskt möjligt? Är det lagligt att anställa på enbart provision på detta sätt? Vad kan man kräva av den anställde? Har sett att vissa företag har krav på antal visningar. Hur hög provision brukar andra företag ge? Ge gärna tips om jag glömt någon fråga!

Mvh,
Kristina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2005-06-15, kl 23:15

username

Kajsa
Larsson

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Funderar på att anställa säljare på provisionslön, typ homepartysäljare. Någon som har erfarenhet av detta? Vilka skatter ska man räkna med för att se om det är ekonomiskt möjligt? Är det lagligt att anställa på enbart provision på detta sätt? Vad kan man kräva av den anställde? Har sett att vissa företag har krav på antal visningar. Hur hög provision brukar andra företag ge? Ge gärna tips om jag glömt någon fråga!

Mvh,
Kristina




Vad ska de sälja?
Vi ger våra Homepartyförsäljare 20% av försäljningssumman.
Det är nog högt men det ger ju motivation oxå!

Kajsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2005-06-17, kl 13:56

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Funderar på att anställa säljare på provisionslön, typ homepartysäljare. Någon som har erfarenhet av detta? Vilka skatter ska man räkna med för att se om det är ekonomiskt möjligt? Är det lagligt att anställa på enbart provision på detta sätt? Vad kan man kräva av den anställde? Har sett att vissa företag har krav på antal visningar. Hur hög provision brukar andra företag ge? Ge gärna tips om jag glömt någon fråga!

Mvh,
Kristina




Vad ska de sälja?
Vi ger våra Homepartyförsäljare 20% av försäljningssumman.
Det är nog högt men det ger ju motivation oxå!

Kajsa


Hej!
20% låter ju bra men hur gör ni med arbetsgivaravgifter och skatt? Drar ni av det från provisionen eller kommer det utöver provisionen? Har ni nån typ av anställningsavtal med era säljare?
Tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2005-06-18, kl 16:58

username

Kajsa
Larsson

Inlägg: 5

Hej!

De får själva ta upp i deklarationen vad de tjänat under året! Alternativet är att de tar ut varor för pengarna som de sen säljer! vi har avtal med våra säljare, om du vill ha ytterliggare hjälp så uppge din mail så kontaktar jag dej!

Kajsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2005-06-18, kl 23:12

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det innebär alltså att dina säljare inte är anställda utan egna företagare, en viss skillnad mot frågeställningen alltså.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2005-06-19, kl 12:09

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

De får själva ta upp i deklarationen vad de tjänat under året! Alternativet är att de tar ut varor för pengarna som de sen säljer! vi har avtal med våra säljare, om du vill ha ytterliggare hjälp så uppge din mail så kontaktar jag dej!

Kajsa



Hej!

De måste ju ha f-skattsedel om man gör så eller betalar ni in arbetsgivaravgifter, och de betalar själva in sin skatt?

Kristina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2005-06-19, kl 12:37

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Hejsan!

Enligt min erfarenhet så vill de som har homepartyn åka ut, sälja varor och tjäna lite extra pengar. De vill inte starta firma, hålla på med papper, bokföring, planering, marknadsföring osv. De vill enkelt kunna tjäna lite extra pengar. Jag försöker ta reda på vad det skulle kosta mig att ha säljare anställda på provision för att se om det är ekonomiskt möjligt. Man ska betala arbetsgivaravgifter och löneskatt för sina anställda och det är ca 66% om jag förstått saken rätt. Jag vill kunna erbjuda mina anställda en bra lön och att allt ska gå rätt till. Jag vill att det ska bli bra för båda parter, men prioritet nr 1 är att mina anställda ska känna sig nöjda för jag tror att det är så man skaffar ett företag gott rykte och en god försäljning, eller har jag fel?

Jag skulle vilja veta hur andra har räknat ut sina säljares provision. Betalar ni in arb.giv.avgifter (ca 32%) basserat på bruttolönen eller drar ni båda skatterna från provisionen?

Hur ser ett sådant anställningsavtal ut?

Måste jag betala semesterersättning?

Tacksam för svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2005-06-20, kl 00:41

username

Kajsa
Larsson

Inlägg: 5

Våra försäljare deklarerar sina inkomster under hobbyverksamhet vilket gör att de inte behöver F-skatt!
Annars är det lättaste att göra en timanställning med fasst ersättning per homeparty och då är det ju samma förutsättningar som för alla anställningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2005-06-21, kl 21:54

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Det vore ju fint om det gick att lösa det så men jag har för mig att jag läst på skatteverkets sida att det endast gäller konstnärlig verksamhet och att det inte får drivas med vinstsyfte. Eller har jag fel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2005-06-27, kl 22:26

username

Kajsa
Larsson

Inlägg: 5

Det är jag inte insatt i men eftersom vår revisor håller god koll så borde det vara ok!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2