Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Anlita syfabrik alt. sömmerskor i utlandet?

Inlägg 1 av 9

2004-08-30, kl 08:27

username

Kristina
Lagerlöf

Inlägg: 3

Anlita syfabrik alt. sömmerskor i utlandet?

Har upptäckt att det är svårt att klara sig både ekonomiskt, men främst tidsmässigt, på att sy kläder här i Sverige. Därför har jag nu bestämt mig för att börja massproducera min design och behöver nu hjälp.

Om någon har svar på alla mina frågor (surfar på modem som bekostas av min dåliga privata ekonomi, alltså har jag egentligen inte råd att leta för mycket efter svaren...), blir jag jätteglad! Svara gärna till: [email protected]
Var börjar jag nånstans?
Var finns de bästa sömmerskorna? Eller är det bättre att anlita en fabrik av något slag? Vilket land är bäst att satsa på?
Vad krävs av mig? Vad säger lagarna? Måste jag ansöka om några tillstånd?
Vad kostar det? Finns prisuppgifter någonstans (ex. förslag till timpeng..)?
Vad ska jag använda för material? Jag ska anställa en mönsterkonstruktör (för att själv spara tid till mig och min familj). Måste jag använda datorprogram eller fungerar det med enbart handritat och så? Finns det något ställe som isf hyr ut all datorutrustning (på plats)? Då tänker jag på skanner, skrivare, CAD-program (eller vad det heter), eftersom jag själv inte har råd att köpa in sådant.

Jag vill veta allt! Tack på förhand! :o)
/Kristina

(Detta ligger även under Affärsidéer.)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2004-10-04, kl 18:29

username

Anna
Billman

Inlägg: 1

Hej!
Jag har inte svar på dina frågor - för jag sitter i precis samma dilemma! Jag sitter med några ritningar som jag vill ta vidare till produktion. Om du har fått svar så får du väldigt gärna dela med dig!

Mvh,

Anna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2004-10-04, kl 22:20

username

Pia
Nilsson

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Har upptäckt att det är svårt att klara sig både ekonomiskt, men främst tidsmässigt, på att sy kläder här i Sverige. Därför har jag nu bestämt mig för att börja massproducera min design och behöver nu hjälp.

Om någon har svar på alla mina frågor (surfar på modem som bekostas av min dåliga privata ekonomi, alltså har jag egentligen inte råd att leta för mycket efter svaren...), blir jag jätteglad! Svara gärna till: [email protected]
Var börjar jag nånstans?
Var finns de bästa sömmerskorna? Eller är det bättre att anlita en fabrik av något slag? Vilket land är bäst att satsa på?
Vad krävs av mig? Vad säger lagarna? Måste jag ansöka om några tillstånd?
Vad kostar det? Finns prisuppgifter någonstans (ex. förslag till timpeng..)?
Vad ska jag använda för material? Jag ska anställa en mönsterkonstruktör (för att själv spara tid till mig och min familj). Måste jag använda datorprogram eller fungerar det med enbart handritat och så? Finns det något ställe som isf hyr ut all datorutrustning (på plats)? Då tänker jag på skanner, skrivare, CAD-program (eller vad det heter), eftersom jag själv inte har råd att köpa in sådant.

Jag vill veta allt! Tack på förhand! :o)
/Kristina

(Detta ligger även under Affärsidéer.)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2004-10-04, kl 22:37

username

Pia
Nilsson

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej Kristina,
Det var många frågor på en gång. Jag kanske kan hjälpa till med något!!
Själv arbetar jag som mönsterkonstruktör på ett kedjeföretag här i Sverige. Har väl funderat lite ibland om jag ska starta eget, men det är ju det där att det ska bära sig och man ska våga satsa.
Nu för tiden så jobbar man ju som mönsterkonstruktör främst med CAD-progaram. Det finns några olika på marknaden. Det jag jobbar med heter Lectra vilket är ett mycket bra program men inget man lär sig på en dag!!
Mönsterkonstruktörer som använder CAD-program kan naturligtvis också jobba manuellt, vilket ju är mer tidskrävande. Tänk bara vilken hjälp man har av datorn när man ska gradera mönstret. En del fabriker har datasystem så man bara kan maila mönstret direkt vilket är väldigt smidigt. De som inte har datasystem kan man ju ändå skicka ett utritat mönster till.
Detta program är dock inte gratis, kostar alltså en hel del och dessutom behöver man en rejäl dator med stor skärm samt en bra plotter för att rita ut mönstren på.
Nu vet jag ju inte riktigt vad du har tänkt att producera men jag skulle föreslå att du vänder dig till någon som du kan köpa den här tjänsten med mönster ifrån istället för att själv investera i hela utrustningen och anställa en person, tänk vilka kostnader. Jag tror även att man kan hyra utrustning med programvara direkt från Lectra, men det kostar nog en hel del det också.

Lycka till med ditt företag.
Hälsningar Pia

(Detta ligger även under Affärsidéer.)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-01-25, kl 12:01

username

Goran
Kokic

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Jag har inte svar på dina frågor - för jag sitter i precis samma dilemma! Jag sitter med några ritningar som jag vill ta vidare till produktion. Om du har fått svar så får du väldigt gärna dela med dig!
Vilka kläder har ni tänkt er? Dam, her, ungdom, jeans eller annat. Hur många stycken handlar om? Allt kan ordnas men behövs mer uppgifter:
Goranko

Mvh,

Anna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-01-25, kl 12:02

username

Goran
Kokic

Inlägg: 3

Vilka kläder har ni tänkt er? Dam, her, ungdom, jeans eller annat. Hur många stycken handlar om? Allt kan ordnas men behövs mer uppgifter:
Goranko

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2005-04-20, kl 17:34

username

Anna
Kilian

Inlägg: 2

Hej, jag är textilinköpare och har svar på era frågor. Givetvis ska ni tillverka era produkter utomlands, vid små kvantiteter typ 300st/style i Baltikum eller portugal. vid betydligt större kvantiteter typ 1500 och upp så har man bäst priser i Kina och Bangladesh. De fabriker jag jobbar med har bla Lectra men kan även ta fram mönster med hjälp av en vanlig måttlista.

Min web sida kommer snart upp och då kan ni läsa mer om mina tjänster.

Mvh/anna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-04-21, kl 10:29

username

Martin
Jelvestam

Inlägg: 2

E-mail adresser?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-04-22, kl 09:52

username

Anna
Kilian

Inlägg: 2

Innan web sidan e färdig kan ni nå mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat