Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Alltså, företagsregistrering..

Inlägg 1 av 6

2006-02-03, kl 10:40

username

Medlem
#37517

Inlägg: 8

Alltså, företagsregistrering..

Fan vad krångligt! Fylla i bruttolön och förmåner under resten av året. Jag har inte en aning om hur jag kommer att jobba el. hur mycket lön jag kommer att få. Varför ska man fylla i sånt bara för att registrera ett företag? Om man skulle varit helt arbetslös då? Och skatteverket har dom inte koll på hur mycket jag betalat i skatt hittills i år?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-02-03, kl 11:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu gäller deet nog att ha klart för sig vad det egentligen är du gör!! När du registrerar ett företag gör du det hos bolagsverket och de har absolut inget intresse av hur mycket pengar du tjänat, vilka skatter du ska betala osv. Vad du nu håller på med är att ansöka om F-skatt för att bedriva näringsverksamhet vilket är något helt annat än att registrera ett företag.
Varför du ska fylla i löner och skatt är för att skatteverket ska veta hur mtycket F-skatt du ska betala för din verksamhet, det är inte krångligare än så. Eftersom en enskild firma är samma som du så beror storleken på din skatt inte bara på hur mycket du tjänar genom näringsverksamheten utan också på hur mycket du tjänar i tjänst. Om du ex har en inkomst från tjänst på 200.000 så betalar du bara kommunal skatt, samma sak om du har 200.000 från näringsverksamhet. Har du däemot 200.000 från tjänst OCH 200.000 från näring så slås de ihop och din inkomst blir 400.000 och alltså ska du betala statlig skatt på 100.000 av dessa. Naturligtvis kan inte skatteverket under löpande år veta hur mycket skatt en arbetsgivare har betalt in för dig. De kan veta hur mycket skatt det företag nu är anställd i betalar in totalt en månad men hur mcyket som kommer från just dig vet de inte förrän kotrolluppgifterna lämnas in i januari åreet efter. Nu är det ju bara början på februari så hur mycket skatt och lön du fått hittills under året ska väl intwe vara så jättesvårt att ha koll på för dig själv. Hur mycket du ska tjäna under resten av året blir ju precis som din uppgiva intäkt av näringen en uppskattning, såvida du inte har en fast inkomst. Är man helt arbetslös så har man väl oftast någon form av A-kassa och då är det ju det som är inkomsten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-02-03, kl 19:37

username

Medlem
#37517

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av:

Nu gäller deet nog att ha klart för sig vad det egentligen är du gör!! När du registrerar ett företag gör du det hos bolagsverket och de har absolut inget intresse av hur mycket pengar du tjänat, vilka skatter du ska betala osv. Vad du nu håller på med är att ansöka om F-skatt för att bedriva näringsverksamhet vilket är något helt annat än att registrera ett företag.
Varför du ska fylla i löner och skatt är för att skatteverket ska veta hur mtycket F-skatt du ska betala för din verksamhet, det är inte krångligare än så. Eftersom en enskild firma är samma som du så beror storleken på din skatt inte bara på hur mycket du tjänar genom näringsverksamheten utan också på hur mycket du tjänar i tjänst. Om du ex har en inkomst från tjänst på 200.000 så betalar du bara kommunal skatt, samma sak om du har 200.000 från näringsverksamhet. Har du däemot 200.000 från tjänst OCH 200.000 från näring så slås de ihop och din inkomst blir 400.000 och alltså ska du betala statlig skatt på 100.000 av dessa. Naturligtvis kan inte skatteverket under löpande år veta hur mycket skatt en arbetsgivare har betalt in för dig. De kan veta hur mycket skatt det företag nu är anställd i betalar in totalt en månad men hur mcyket som kommer från just dig vet de inte förrän kotrolluppgifterna lämnas in i januari åreet efter. Nu är det ju bara början på februari så hur mycket skatt och lön du fått hittills under året ska väl intwe vara så jättesvårt att ha koll på för dig själv. Hur mycket du ska tjäna under resten av året blir ju precis som din uppgiva intäkt av näringen en uppskattning, såvida du inte har en fast inkomst. Är man helt arbetslös så har man väl oftast någon form av A-kassa och då är det ju det som är inkomsten.



Tack för snabbt och utförligt svar. Du verkar ha full koll på läget. På bolagsverkets sida om man vill starta företag så finns det en länk till företagsregestrering.se som tydligen är Skatteverket och Bolagsverkets gemensamma tjänst för bland annat registrering av aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller enskild firma. Det är där jag är inne och ska ansöka/anmäla en enskild firma. Är jag inte rätt då? Om jag bara vill registrera en firma Var/vad är det då jag ska fylla i?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-02-03, kl 20:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jo, du är rätt men du har valt ansökan om f-skatt. För att registrera firma väljer du valet som jag tror heter något istil med registrera firma/skydda namn. Ska du bara registrera firma så är det det alternaativet du ska göra ingenting annat. Du kommer då att få ett namn som är skyddat i ditt län så att ingen annan kan starta en verksamhet med samma namn som ditt.
Vad du däremot inte kan är att själv driva någon verksamhet då du genom detta bara äger rätten till ett namn du är fortfarande inte registrerad för F-skatt och moms, något du måste vara för att kunna börja driva verksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-02-28, kl 19:48

username

Medlem
#37517

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jo, du är rätt men du har valt ansökan om f-skatt. För att registrera firma väljer du valet som jag tror heter något istil med registrera firma/skydda namn. Ska du bara registrera firma så är det det alternaativet du ska göra ingenting annat. Du kommer då att få ett namn som är skyddat i ditt län så att ingen annan kan starta en verksamhet med samma namn som ditt.
Vad du däremot inte kan är att själv driva någon verksamhet då du genom detta bara äger rätten till ett namn du är fortfarande inte registrerad för F-skatt och moms, något du måste vara för att kunna börja driva verksamhet.



På registreringsbeviset från skatteverket finns en ruta som det står "Ni är registrerad hos skatteverket enligt följande" och med liten text i rutan står det "Huvudsaklig verksamhet" Skulle inte skatteverket ha fyllt i där vad det är verksamheten är inriktad på. Ny ruta med SNI-kod/-er, tom den också. Inte är väl det här något man ska fylla i själv eller???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-05-29, kl 13:23

username

Gabriella
Vilhemsson
W

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av:

Nu gäller deet nog att ha klart för sig vad det egentligen är du gör!! När du registrerar ett företag gör du det hos bolagsverket och de har absolut inget intresse av hur mycket pengar du tjänat, vilka skatter du ska betala osv. Vad du nu håller på med är att ansöka om F-skatt för att bedriva näringsverksamhet vilket är något helt annat än att registrera ett företag.
Varför du ska fylla i löner och skatt är för att skatteverket ska veta hur mtycket F-skatt du ska betala för din verksamhet, det är inte krångligare än så. Eftersom en enskild firma är samma som du så beror storleken på din skatt inte bara på hur mycket du tjänar genom näringsverksamheten utan också på hur mycket du tjänar i tjänst. Om du ex har en inkomst från tjänst på 200.000 så betalar du bara kommunal skatt, samma sak om du har 200.000 från näringsverksamhet. Har du däemot 200.000 från tjänst OCH 200.000 från näring så slås de ihop och din inkomst blir 400.000 och alltså ska du betala statlig skatt på 100.000 av dessa. Naturligtvis kan inte skatteverket under löpande år veta hur mycket skatt en arbetsgivare har betalt in för dig. De kan veta hur mycket skatt det företag nu är anställd i betalar in totalt en månad men hur mcyket som kommer från just dig vet de inte förrän kotrolluppgifterna lämnas in i januari åreet efter. Nu är det ju bara början på februari så hur mycket skatt och lön du fått hittills under året ska väl intwe vara så jättesvårt att ha koll på för dig själv. Hur mycket du ska tjäna under resten av året blir ju precis som din uppgiva intäkt av näringen en uppskattning, såvida du inte har en fast inkomst. Är man helt arbetslös så har man väl oftast någon form av A-kassa och då är det ju det som är inkomsten.



Jag ska starta ett företag, och vet inte exakt hur mkt jag kan ta ut i lön mm, jag e ensam arbetare i den blivande styling butiken. Hur gör jag med min företagsregestrering...? Mvh Bella

Inläggets betyg
Svara Svara med citat