Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Allra första steget

Inlägg 1 av 5

2004-10-22, kl 10:25

username

Medlem

Allra första steget

Idén är klar.

Vad är allra första steget när man ska starta eget?
Vart registrerar man företaget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-10-22, kl 10:31

foretagande

foretagande

Du registrerar firmanamnet på bolagsverket om det är en enskild firma och söker samtidigt om F-skatt hos Skatteverket. Är det ett HB eller AB så måste du först ha registreringen hos bolagsverket klar innan företaget kan ansöka om F-skatten. I de två senare fallen är det också möjligt att köpa färdiga lagerbolag så slipper man väntetiderna på bolagsverket.
Läs mer under tråden från tanke till handling i affärsidéer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-10-22, kl 11:27

username

Medlem

Sitter här nu och har skrivit ut blanketten från bolagsverket och funderar på om firman måste ha ett namn i det här läget eller om man kan lägga in det efteråt.

Jag vill ju komma på nåt fyndigt...och det kan ta tid ;)

Men jag vill samtidigt registrera företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2004-10-22, kl 15:13

foretagande

foretagande

Firma = bolagets namn. När man registrerar firma så registrerar man alltså namnet, någon annan registrering görs inte av en enskild firma eftersom den i juridisk mening "inte finns" då du och firman är samma person. Det man gör om man inte ska registrera namnet är att bara ansöka om F-skatt och moms hos skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-10-23, kl 02:41

larsarenander

larsarenander

Jag har hört det förrut. Även om du har bråttom att sätta igång, tycker jag du ska ta och meila till mig. Det kommer du att ha glädje av. [email protected]

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat