Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Alkoholtillstånd privat fest

Inlägg 1 av 3

2021-09-14, kl 15:58

jenchella

jenchella

Inlägg: 2

Alkoholtillstånd privat fest

Hej,

Jag ska anordna en festival nästa sommar. Den är privat med stängd gästlista, men jag ska sälja både mat och alkohol, vad för tillstånd behöver jag söka? Och kostar de något att söka ett evt tillstånd?

Räknar med vinst, eftersom de ska finansiera andra kostnader under festivalen, såsom DJ, lokal mm.

Jennifer

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2021-09-15, kl 11:09

joimport

joimport

Inlägg: 97

Citat:

Ursprungligen postat av: jenchella

Hej,

Jag ska anordna en festival nästa sommar. Den är privat med stängd gästlista, men jag ska sälja både mat och alkohol, vad för tillstånd behöver jag söka? Och kostar de något att söka ett evt tillstånd?

Räknar med vinst, eftersom de ska finansiera andra kostnader under festivalen, såsom DJ, lokal mm.




Som jag förstår din fråga vill du veta om du kan sälja alkohol på en privat fest. För att svara på din fråga kommer jag att utgå från alkohollagen (AlkoL).

Det finns undantag från kravet på serveringstillstånd

För att få sälja alkohol krävs i vanliga fall ett serveringstillstånd (8 kap. 1 § AlkoL). Det finns dock undantag:

Serveringstillstånd krävs inte om serveringen

1. Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer

2. Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna

3. Äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap. 1 a § AlkoL)

ingenting är omöjligt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2021-09-15, kl 11:12

joimport

joimport

Inlägg: 97

Citat:

Ursprungligen postat av: jenchella

Hej,

Jag ska anordna en festival nästa sommar. Den är privat med stängd gästlista, men jag ska sälja både mat och alkohol, vad för tillstånd behöver jag söka? Och kostar de något att söka ett evt tillstånd?

Räknar med vinst, eftersom de ska finansiera andra kostnader under festivalen, såsom DJ, lokal mm.




https://www.verksamt.se/lamna-uppgifter-och-sok-tillstand?p_p_id=tvv_hitta_tillstand_WAR_tvv_hitta_tillstand&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_tvv_hitta_tillstand_WAR_tvv_hitta_tillstand__facesViewIdRender=%2FshowPermit.xhtml&_tvv_hitta_tillstand_WAR_tvv_hitta_tillstand_permitId=56167&_tvv_hitta_tillstand_WAR_tvv_hitta_tillstand_parentNav=%2FshowAtoZ.xhtml&queryterm=Serveringstillst%C3%A5nd.+Sidan+blev+senast+uppdaterad%3A+2017-10-19.+Du+beh%C3%B6ver%3Cbr%3E+s%C3%B6ka+

ingenting är omöjligt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat