Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Äga fastighet som enskild firma

Inlägg 1 av 1

2013-11-03, kl 19:12

TPs

TPs

Äga fastighet som enskild firma

Hej

Första inlägget här nu så kan komma lite frågor då jag är i uppstartsfasen av min firma, lite svårt att placera denna fråga så den hamnade i övrigt nu.

Utgångsläget för mig är att jag just nu äger 2st fastigheter (tillsammans med min sambo, 50% var), 1 där vårat hus står på, och en där våran lagård står på, och tomterna sitter ihop och är på ca 1600kvm vardera, lagården ska gjutas en platta i och inredas för att mitt företag ska rymmas där, men nu när det ska byggas vill man ju kunna få göra avdrag, finns det nån möjlighet att företagen kan äga den lagfarten med lagård fastän det endast är enskild firma? Tänkte mest det här med att enskild firma är ju egentligen jag själv :/

Sen så är det tänkt att dra ner en ny elkabel dit med ett nytt abbonemang så företaget får stå hela den kostnaden.

Om detta är möjligt, hur gör man med andelarna, lösa ut sambon ur lagården går ju göra men hur funkar det om man vill göra fastigheten "privat" igen om man har gjort massa avdrag, är det endast avveckling av företaget som gäller då?

Svara Svara med citat