Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

2 frågor från ett blåbär....

Inlägg 1 av 10

2007-01-04, kl 19:06

nolkarr

nolkarr

2 frågor från ett blåbär....

... den första lyder: O jag är ute och utför en tjänst, hur ska jag då bokföra resan? Är det viktigt att jag bokför resan då jag inte ämnar ta ut ngn reseersättning?
... den andra: Om jag tagit en kredit och betalar mina fakturor via den, när bokför jag då leverantörsfakturan? När jag betalar den via krediten eller när jag betalar tillbaka på krediten?

Tack på förhand för alla kloka svar! Vet att jag brukar få många!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2007-01-07, kl 11:38

nolkarr

nolkarr

.... hoppsan, inga svar!!! Snälla,  någon måste väl veta, eller är frågorna för dumma??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2007-01-07, kl 12:43

username

Johan

Reseersättningen kan du bokföra mot eget kapital
Kredit 2010 och Debet 7331. (med ett visst belopp per mil)

Fråga 2: har du bokslutsmetoden bokför du fakturan när du betalar den. Har du fakturametoden bokför du den dels när du får den och dels när du betalar den.

Skillnaderna på checkkrediten kontrollerar du i avstämningarna (förslagsvis vid månadens slut) så att de stämmer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 10

2007-01-07, kl 19:19

nolkarr

nolkarr

Tack för svar!! Men som vanligt dyker det upp fler frågor.....Jag har ju ett checkkonto som alla transaktioner sker ifrån. När jag önskade en viss kredit blev jag av banken hänvisad till ett annat företag, där fick jag ett plastkort. Ska jag kalla detta kontot för övriga konton då jag bokför betalning därifrån eller ska jag låta det gå minus på det vanliga kontot? Hur bokför jag då betalningen till kreditgivaren? Rörigt kanske???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2007-01-08, kl 10:34

stifor

stifor

Du bör ha ett bokföringskonto per "saldokonto", dvs att de kontoutdrag du får visar samma saldo som motsvarande bokföringskonto. Det gör det mycket lättare att ha kontroll på bokföringen.

Så i ditt fall, ifall dina kortköp visas på checkkontoutdraget, inget eget bokföringskonto. Ifall du däremot får ett separat kontoutdrag för kortköp med eget saldo, ett nytt bokföringskonto som du kan kalla något beskrivande namn.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-01-09, kl 22:04

nolkarr

nolkarr

Jag är ledsen och känner mig ganska trög.......Om jag betalar en faktura med kort och detta är en kredit som inte är kopplad till mitt checkkonto utan helt fristående så menar du att denna ska ha ett helt eget bokföringskonto?! Om jag då betalar en summa därifrån låt säga 3000 kr, då är ju detta inkl moms och kontot hamnar på ett - saldo. Själva fakturan bokför jag ju som vanligt men med kortkontot som "betalkonto". Vad händer sedan? När jag får en räkning från kreditgivaren? Jag meanr hur i hela friden ska jag skriva för att återigen hamna på ett +/- 0 saldo på kortkontot?? Eller blir det automatiskt rätt?? Och hur hamnar momsen!!!??
Tack snälla för svar!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 10

2007-01-09, kl 22:20

stifor

stifor

Om du betalar en faktura eller köper något med kortet bokför du:
Debet  2400  Kostnadskonto
Debet    800  Ingående moms
Kredit  3000  Kort-konto

När du sedan betalar fakturan från kortföretaget bokför du:
Debet  3000  Kort-konto
Kredit  3000  Bank, Plusgiro eller annat konto du betalar ifrån

Då har du saldot 0 på kort-kontot

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2007-01-09, kl 22:25

nolkarr

nolkarr

Tack snälla!!! Nu ska jag smälta detta med lite sömn så ska jag prova i morgon!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2007-01-10, kl 18:10

nolkarr

nolkarr

Känner mig som en idiot!!! Siffrorna som Du har skrivit ovan, är det bara exempel? Hittar inget som liknar det i mina slag!!! Men jag, tro det eller ej, fattar principen för hur jag ska bokföra!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 10

2007-01-10, kl 18:13

nolkarr

nolkarr

Jisses va pantad jag är!!! Det är ju kronorna Du har skrivit!!!!! Kanske ska jag lägga ner detta!! ;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat