Inlägg 1 av 3
2004-11-19, kl 11:13
Fråga 1: Kan nog vara en bedömningsfråga från SKM. Har man haft kostnaden och anser att det hör ihop med den verksamhet man startar så ska man iallafall prova att göra avdrag för det.
Fråga 2: De 90:- bokförs ju som avdragsgill representation, alltså bokförs "övervärdet" som ej avdragsgill representation. Bolaget har ju haft kostnaden och betalt pengarna även om det sedan inte är skattemässigt avdragsgillt.
Fråga 3: Det finns naturligtvis inget som hindrar att du periodiserar även mindre kostnader men med principen "väsentlighet och risk" så är ett belopp under 500:- inte av väsentlig storlek och kommer alltså inte att påverka resultatet så mycket att det spelar någon roll vilket år kostnaden (eller intäkten)tas upp. Deklarerar du på N1 så ligger justeringarna för periodiseringar på ruta 182 och 183 under rubriken periodiseringar. Jag ska ta ett exempel som förklaring:
Bolag A betalar en försäkring den 1/7 på 6.000. Perioden som försäkringen täcker är juli 2004-juni 2005. När betalningen sker bokförs det som försäkringskostnad. Bolagets intäker har varit 200.000 och kostander 100.000, vinst för året är alltså innan justeringar 100.000. Om bolaget avslutar året med bokslut så gör man en bokföringsorder den 31/12 där man krediterar försäkringar med 3000 och debiterar interima fordringar samma belopp. Eftersom kostnaden krediterades kommer bolagets vinst att bli 103.000, vilket man skriver in i deklarationen som årets resultat. Om bolaget inte avslutar med bokslut så för man in årets försäljning 200.000 och årets kostnader 100.000 i deklarationsblanketten, sedan noterar man de 3000 som man förutbetalt på försäkringen i rutan för förutbetalda kostnader och när man sedan räknar fram resultatet blir det 200.000-100.000+3.000=103.000, alltså precis detsamma.
Fråga 4a:Det beror på hur man resonerar egentligen. Om företaget ska ha en kostnad för milersättning så ska det vara för att man betalt ut ersättning till sina anställda, men i formell mening är man inte anställd i en egen firma. Man kan ju tänka sig en variant där man först bokför det, sedan återlägger det som en ej avdragsgill kostnad för att sedan åter dra av det under punkten 806 där man ska göra avdrag för körningarna.
Fråga 4b: Momsen på en leasingbil är avdragsgill till 50%, resterande del av momsen blir istället leasingavgift. Det är inte tvunget att man leasar bilen för att det ska vara en tjänstebil man kan ju också köpa bilen direkt (eller på avbetalning) och ha den som inventarie.
Svara Svara med citat