Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Inlägg 1 av 2

2005-10-11, kl 16:59

silfverhielm

silfverhielm

Inlägg: 28

Inte för att det här ligger i forumets rätta. Eller för att jag som företagare svarar på det här, men som människa, hundägare och bärare av en viss grads intellegens kan jag inte låka bli att reagera och spotta på hela idén!

En hund är en individ, den känner, tänker och lider. Precis som du. En hund beöver stimulens, mental som fysisk och en Chihuahua (det stavas faktiskt så) är dessutom ganska matkänslig och kräver en tämligen balanserad foderhållning.

Gällande all import av unghundar så är det vanligvis så att valparna sövs för att tas över gränsen. Det är inget ens en duktig veterinär gör riskfritt. Valparna riskerar många sjukdomar och eller syndrom här. Importerade hundar är dessutom allt än seriös uppfödning vilket gör risken för framtida sjukdomar avsevärt högre än en seriös uppfödning.

Dessutom ska sägas att jag helt enkelt inte tycker att du ska ha hund överhuvudtaget om du ens överväger att köpa en importhund, med kunskap om den så till den milda grad att du inte ens kan stava rasens namn korrekt!

Jag hoppas innerligt att ingen är oansvarig nog att hjälpa dig få en hund. Förhoppningsvis kanske lära dig mer om både hund, ras och avelns vikt för att få en välmående hund.

Ett tillägg kan vara att importhundarna inte är registrerade eller märkta, vilket gör att de flesta veterinärer inte tar i dem med tång. Vad gör du om hunden blir sjuk? Ger den varm mjölk och en chokladkaka?

SKÄRPNING!!!!!

/ Johnnie (Både företagare och djurvän)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-10-11, kl 17:12

dahlin

dahlin

Inlägg: 16

Jag kan inte låta bli att instämma med föregående talare. Varför du vill importera hund från just Polen övergår mitt förstånd. Valparna föds upp i trånga burar för att smugglas till Sverige & andra västländer.
De hålls djupt drogade med ihoptejpade nosar (för att slippa skall) & med
ben som bundits ihop.

I "hundfabrikerna" i bl a Rumänien, Slovakien, Slovenien, Litauen och Polen produceras valpar rent industrimässigt.
Uppfödningen sker i hönsbursliknande konstruktioner. Tikar stoppas in i burarna, lagrade två eller tre på varandra.
De betäcks och när valparna kommer tas de från tiken bara efter tre veckor vilket är alldeles för tidigt. (Tidigast bör man ta en valp från sin mor vid 8 v.)

Förmodligen har du inte hört talas om t ex rabies eller dvärgbandsmask, men det är otrevligheter som vi hittills sluppit i sverige, som smuggelhundarna för in. Om dvärgbandsmask skulle etableras i Sverige kan vi t ex glömma att plocka bär eller svamp i skogen längre, då den sprids via hundens avföring till dessa växter och smittar människor. Resultatet är ofta döden!!!

Detta stöder du när du vill ta en valp från Polen!!

Om du nu tvunget måste ha hund föreslår jag att du vänder dig till rasklubben Chihuahuacirkeln (www.chihuahuacirkeln.nu) för att lära dig mer om rasen och komma i kontakt med SERIÖSA uppfödare.

Allra helst skulle jag se att du köpte dig en robothund från Sony istället, de kan nämligen inte lida...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat