Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Sälja enskildfirma

Inlägg 1 av 2

2005-04-08, kl 14:10

username

Daniel
Karanfilovski

Sälja enskildfirma

Hej jag går i tankarna på att sälja min nystartade enskilda firma. Har försökt få igång restaurangen men ej lyckats..
Men det jag undrar över är följande.
Om jag säljer den för exakt samma summa jag köpte in den för, hur mycket kommer gå åt till skatt och annat tråkigt?
Vi säger att jag köpte den för 60 000, och nu vill få tillbaka dem 60 000. Ska jag då sälja för 120 000 för att täcka upp skattekostnader m.m?
Har bara haft stället i 4 månader så...

Tacksam för svar

Mvh Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-04-08, kl 21:49

foretagande

foretagande

En enskild firma kan varken köpas eller säljas den är helt och hållet knuten till dig som person. Vad man däremot kan sälja är inkråmet dvs lagret, inventarierna, kundstocken och ett goddwillvärde. Om det nu är inventarier du köpt för 60.000 och ännu inte gjort något bokslut så har fortfarande inventarierna samma värde i din bokföring. Säljer du då dem för samma belopp så blir resultatet 0 och du har ingen skatt att betala. Säljer du dem för 120.000 så blir resultatet 60.000 i ditt företag men hur mycket av dessa 60.000 som verkligen blir ett skattemässigt resultat beror på hur resultatet i företaget ser ut idag. Har du just nu ett minus på ex 20.000 så blir det totala resultatet -20.000 + 60.000 = 40.000 som du ska beskatta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat