Inlägg 1 av 10
2005-03-23, kl 16:44
Mindre Hyreshus
Vad ska man tänka på om man vill ha ett mindre hus med säj 3-5 lägenheter? Var kan man få tag på information om hyreslagar o.dyl.? Jag vill driva det som AB.
Svara Svara med citat
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemVad ska man tänka på om man vill ha ett mindre hus med säj 3-5 lägenheter? Var kan man få tag på information om hyreslagar o.dyl.? Jag vill driva det som AB.
Svara Svara med citat
Nu har jag hittat i alla fall en sida som kan vara en bra början:
http://www.fastighetsagarna.se/
Fler förslag mottages tacksamt.
Ursprungligen postat av:
Nu har jag hittat i alla fall en sida som kan vara en bra början:
http://www.fastighetsagarna.se/
Fler förslag mottages tacksamt.
Ursprungligen postat av:
Vad ska man tänka på om man vill ha ett mindre hus med säj 3-5 lägenheter? Var kan man få tag på information om hyreslagar o.dyl.? Jag vill driva det som AB.
Jag köpte min hyresfastighet för 2 år sen ( 7 lägenheter o 1 lager/verkstad) och skulle vilja påstå att det är den bästa investering jag gjort... och någon kan göra, dvs om man hittar rätt fastighet. Den negativa bild som beskrevs i tidigare inlägg stämmer inte in på min uppfattning och erfarenhet som fastighetsägare och hyresvärd. Men... det gäller ju att fastigheten, köpet, köparen och även hyresgästerna faktiskt, uppfyller vissa kriterier för att det ska bli en god investering. Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation... 33 år gammal, 3 barn, varav jag är skyldig till två :-) gift och bor ihop med mamman till barnen sen 12 år tillbaka. Jobbar 3 skift på en pelletsfabrik. Startade AB bolaget -03 och har lånat 100% av köpeskillingen på fastigheten.
Ursprungligen postat av:
Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation...
Ursprungligen postat av:
Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation... 33 år gammal, 3 barn, varav jag är skyldig till två :-) gift och bor ihop med mamman till barnen sen 12 år tillbaka. Jobbar 3 skift på en pelletsfabrik. Startade AB bolaget -03 och har lånat 100% av köpeskillingen på fastigheten.
Intressant då jag själv är nästan i samma situation som dig dock saknar jag fastigheten som jag ännu inte förvärvat.
Hur fick du nys om den?
Kontakta mig gärna på [email protected]
Ursprungligen postat av:
Jag köpte min hyresfastighet för 2 år sen ( 7 lägenheter o 1 lager/verkstad) och skulle vilja påstå att det är den bästa investering jag gjort... och någon kan göra, dvs om man hittar rätt fastighet. Den negativa bild som beskrevs i tidigare inlägg stämmer inte in på min uppfattning och erfarenhet som fastighetsägare och hyresvärd. Men... det gäller ju att fastigheten, köpet, köparen och även hyresgästerna faktiskt, uppfyller vissa kriterier för att det ska bli en god investering. Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation... 33 år gammal, 3 barn, varav jag är skyldig till två :-) gift och bor ihop med mamman till barnen sen 12 år tillbaka. Jobbar 3 skift på en pelletsfabrik. Startade AB bolaget -03 och har lånat 100% av köpeskillingen på fastigheten.
Skulle vara mycket tacksam om du kunde utveckla dina erfarenheter och tankar kring förvärv och förvaltning av hyresfastighet. Står själv i begrepp att ev starta ett AB för att investera i en mindre hyresfastighetfastighet. Andras erfarenheter och tankar kring detta är värdefulla...[/CITAT]
Tjena, nu är jag tillbaka, efter semestern :-)
och visst... kan dra dom viktigaste delarna som jag tittar på. Om vi hoppar över ev företagsform tills vidare och går direkt på själva fastigheten så kan man först göra en "grov" generell kalkyl i huvet för att se om den kan vara intressant för fortsatt kalkylering. I grova drag så kan man säga att en hyresfastighets värdering är ca 6-10 ggr brutto intäkterna. Får man en fastighet för 6 ggr bruttot så är det oftast en mycket bra affär. Denna värdering är ju mycket osäker då eftersom det spelar in många faktorer innan man kommit fram till en säker värdering=bra affär. En annan lite säkrare värdering då är att räkna via aktuellt driftnetto. Ex. pris på fastigheten = 3 000 000
Drift + underhåll+ ränta på lån+ fastighets skatt+försäkring, dvs alla utgifter/år = 250 000:-/år
Intäkter = 500 000:-/år
Här blir det ett rent driftnetto på 250 000:-/år. Blir denna summa under 10% av köpeskillingen så är jag personligen inte intresserad direkt, såvida inte fastigheten är i mycket bra skick eller ligger i ett mycket attraktivt område. (Detta betyder inte att det inte är en bra affär ändå. Många banker går med på att låna 100%till köp där det bara är 7% driftnetto av köpeskillingen, detta beroende var i landet fastigheten ligger, typ Stholm-Malmö-Göteborg) Min tanke med hyresfastigheter är att driva detta vid sidan om det jobb jag har idag, dvs inte leva på det (än). När jag fyller 50, om 16 år, så förtidspensionerar jag och min fru oss. Då ska jag ha 5 st hyresfastigheter här i Sverige och ett i Grekland eller något annat soligt land där nere. Bor där på vintrarna och här på sommrarna. Så ska man leva :-) Ska man leva på hyresfastigheter idag krävs det nog att man har, uppskattningsvis ca 20 -30 lägenheter i bra skick. För att hitta dessa fastigheter så gå in på http://www.kommersiella.se/ eller
http://www.objektvision.se/ Här finns många fynd beroende på var man befinner sej i landet. En sak till som är mycket viktig...Pruta, oftast så säljs fastigheterna av ekonomisk, ålderdomlig eller sjuklig anledning och det finns faktiskt inte så många köpare där ute som vill göra dessa "lite större" investeringar och heller inte så många banker som lånar ut till vem som helst. Om hur man får bankerna att hosta upp pengar till köpet tar jag en annan gång. Hoppas att detta var till någon hjälp i fastighets djungeln. Om ni vill ha ett av mina kalkylberäknings uppställningar för banken etc så släng iväg ett mail till [email protected] så skickar jag över ett. Ha de!!!