Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Fakturering till privatperson

Inlägg 1 av 6

2005-03-18, kl 22:29

username

Cinna
Tornvall

Fakturering till privatperson

Har en fråga..
Vad gäller när man som näringsidkare skriver fakturor till en privatperson för tjänster man har utfört. Är man skyldig att ge 30 dagars kredit eller kan man kräva kontant betalning?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-03-19, kl 00:36

larsarenander

larsarenander

Du kan kräva kontant betalning om ni kommit överrens om det, och det kanske t.o.m är att föredra. Risk finns annars att du kanske aldrig ser några pengar.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-03-19, kl 10:24

username

Cinna
Tornvall

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du kan kräva kontant betalning om ni kommit överrens om det, och det kanske t.o.m är att föredra. Risk finns annars att du kanske aldrig ser några pengar.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-03-19, kl 10:27

username

Cinna
Tornvall

Men om en privatperson kräver att få 30 dagars kredit på en faktura, är jag då som näringsidkare skyldig att ge honom det? Eller vad säger lagen? kan jag kräva att få kontant betalning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-03-19, kl 10:52

foretagande

foretagande

Ja, det kan du. Att lämna kredit görs som en överenskommelse det finns inget som säger att du är skyldig att lämna någon kredittid.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-03-21, kl 22:54

edholm

edholm

Det kan underlätta om du upprättar generella "betalningsvilkor" som dina kunder kan ta del av. Exempel på sådana hittar du på nästan alla hemsidor med postorderförsäljning.
//Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat