Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Egen bil i Enskild firma

Inlägg 1 av 5

2005-03-14, kl 09:53

username

Jenny
Sundqvist

Egen bil i Enskild firma

Hej, om jag använder min privata bil i tjänsten enstaka gånger, bokför jag det då som en kostnad (och kan plocka ut pengarna) eller tas körjournalen upp först i deklarationen?
//Jenny

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-03-14, kl 20:02

foretagande

foretagande

Det lätaste är att bara göra ett avdrag i dekarationen för de mil du kört i tjänsten. Eftersom det är enskild firma kan du ju ändå plocka ut prngarna löpande även om du inte bokför kostnaden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-03-14, kl 20:35

username

Jenny
Sundqvist

Blir inte riktigt klok på det här. Kan jag då plocka ut icke skattade pengar om det inte räknas som en kostnad?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-03-14, kl 20:40

foretagande

foretagande

I en enskild firma beskattas du för resultatet på årsbasis inte för de pengar du plockar ut ur företaget. Det resultat som du beskattas för utgår visserligen ifrån det bokförda resultatet men justeras sedan i deklarationen med ej bokförda kostnader, milersättningar, ej abdragsgilla kostnader, ev avsättningar till periodiseringsfonder och expensionsmedelsfonder och betalningar för pesionsförsäkringar. Först efter alla dessa justerigar vet man vilket som är det resultat du ska beskattas för och som du ser så kommer kostnade för milersättning med här och kommer alltså att bli en avdragsgill kostnad även om den inte bokförs.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-03-14, kl 21:00

username

Jenny
Sundqvist

Ok, då är jag med 1000 tack för snabbt svar :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat