Jag har lovat KarinJ att hjälpa henne med att svara på din fråga eftersom jag, i vår firma arbetar med bygg- och rivningsfirmor.
Rent tekniskt hur du skall gå till väga har du fått ett ganska bra svar på, men jag kan ge dig lite tips på jobb som du som egenföretagare (enmans-företag) kan åta dig.
Först och främst bör du, om du inte redan har detta, skaffa dig utbildning och verktyg för i PCB-sanering. Detta är ett område där man lagstiftat om att all PCB på sikt skall försvinna ur fastigheter i Sverige. Det innebär att Fastighetsägarna är tvingade att sanera all PCB. Det finns enorma mängder som bara väntar på sanering. Kommunernas Miljöenheter kräver oftast, om inte alltid att detta görs av kvalificerade sanerare. Med sådan utbildning kan du med största sannolikhet sälja dina tjänster till andra rivningsfirmor men också direkt till fastighetsägarna.
Ett annat område som kan vara intressant är asbestsanering vilket också kräver utbildning (En kurs för sanering utomhus och en kurs för sanering inomhus). Investeringskostnader för maskiner blir dock oftast större på dessa jobb, men hyra kan man ju alltid göra.
Sen finns det exempelvis rensning av murfogar, som inte heller kräver jätteinvesteringar i maskinpark, däremot behöver man ofta vara ett par stycken för att kunna arbeta effektivt med ett helt hus som behöver fogas om. Det finns säkert flera "udda" arbeten som du som företagare i det lilla formatet kan utföra, men jag tycker du skall starta med arbeten som inte kräver alltför stora investeringar för att sedan med ett utbyggt kontaktnät satsa större och större. Tänk också på att din framtoning och person ofta spelar stor roll för platschefer o likn om dom skall välja ditt företag igen. Försök också erbjuda blixtsnabba utryckningar för det finns det alltid behov av. Glöm inte att byggstädning också kan vara en god idé. Kontakter med maskinuthyrare, transportörer, återvinningsstationer mm är också av stor vikt.
Hälsningar
KarinJ/Lennart