Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ta bort kontering från bokföringsprogram?

Inlägg 1 av 6

2005-03-06, kl 19:49

username

Nicklas
Tend

Ta bort kontering från bokföringsprogram?

Mitt bokföringsprogram tillåter mig att ta bort en kontering. Detta var precis vad jag behövde göra eftersom jag gjort fel på två verifikationer.
När jag tog bort den syns det i verifikationsnumrena att ver.nr 7 och ver.nr 10 är borta.. Är detta OK?
Om inte vad gör jag åt det?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-03-09, kl 12:30

username

Fredrik
Eriksson

Låt verifikationerna sitta kvar i pärmen och ange också varför du har tagit bort dem på själva verifikationen..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-03-09, kl 18:12

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Det skulle vara intressant att veta vilket program Du har

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-03-09, kl 18:48

username

Nicklas
Tend

Jag ställde visst frågan lite dumt. Vad jag gjorde var att jag gjorde fel i en kontering på belopp. Jag tog bort den och lade in en ny kontering. Men när jag kollar i bokföringsprogrammet och bläddrar igenom konteringarna finns 1,2,3,4,5,6,8 alltså nr 7 är borta.. Är detta ok. Vad gör jag åt det annars.
Eftersom jag inte har så många konteringar skulle jag ju kunna göra om alla, är detta att föredra.

Jag använder bokföringsprogrammet lazy8, ett opensource projekt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-03-13, kl 03:06

Stefan

Stefan

Nej det är inte okej, verfikationerna måste vara i nummerordning. Enligt god bokföringssed så ska du göra en ny verfikation. Ta ett blankt A4, skriv ner vad och varför du behöver ändra, ev. hänvisning till den tidigare verifikationen, "vänd" den gamla konteringen, och gör om den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-03-15, kl 17:38

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Stefanstefan har rätt - det är absolutinte OK att en verifikation "bara försvinner". Däremot behöver Du inte skapa en ny verifikation. Du kan ändra ( - ska kunna, med rätt program) en verifikation under förutsättning att det klart anges att raden är ändrad, datum för ändringen och uppgift om vem som gjort ändringen. Det är att föredra att man håller sig inom samma verifikationsnummer med sina ändringar. Detta eftersom en ändring (enl min erfarenhet) ofta leder till ytterligare ändringar - blir det fel en gång så blir det gärna fel igen. Om man skapar en nyu verifikation för varje ändring, vet man till slut varken ut eller in.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat