Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Felköp med företagskort

Inlägg 1 av 4

2005-03-03, kl 22:52

pshycic

pshycic

Felköp med företagskort

Köpte bensin på företagets visa kort, till mig själv privat.
Inte meningen alls, hur bokför jag detta?
Hur återställa misstaget.

Samtidigt kan jag fråga hur jag bokför ett lån som jag fått.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-03-04, kl 11:21

username

Fredrik
Stigsson

Hej!
Om du är engagerad i en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag kan du bokföra det här felköpet som ett privat uttag och motkontera det tillgångskonto som minskat.

Om du är engagerad i ett Aktiebolag eller en Ekonomisk förening kan du inbetala motsvarande belopp på företagets konto som du har utbetalat då det här var en felaktig utbetalning. Bokför båda affärshändelserna och hänvisa på verifikationen för den första utbetalningen att den justeras av verifikation nummer XX där en motsvarande inbetalning görs.

När det gäller lån till dig som privatperson från en enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag så bokförs det här som ett privat uttag.

När det gäller lån till dig privat från ett aktiebolag eller ekonomisk förening där du är engagerad så kan du bokföra lånet som Kortfristiga fordringar hos närstående personer (1685)om det är kortfristigt eller som Lån till närstående personer, långfristig del (1384) om det är långfristigt. Lån till aktieägare, styrelsemedlemmar och VD samt till dem närstående personer kan vara så kallade förbjudna lån vilket förklaras i ABL kap 18. Ett förbjudet lån kan bokföras genom att debitera 2893 kortfristiga skulder till närstående personer som då utgör ett avräkningskonto. På balansdagen får det dock inte finnas någon fordran på ägarna på det här avräkningskontot.

Mvh// www.jfsbokforing.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-03-04, kl 16:16

pshycic

pshycic

Tack för svaren detta gäller enskild firma.
Fick svar på översta frågan, tack för det.

När det gäller lån, så är det till den enskilda firman. Alltså bolaget har fått lån.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-03-05, kl 13:26

username

Fredrik
Stigsson

Hej!
Det här bokför du genom att kreditera ett skuldkonto, ex vis 2350 Andra långfristiga skulder till kreditinstitut om amorteringstiden överstiger ett år eller ex vis 2411 Kortfristiga lån från kreditinstitut om amorteringstiden understiger ett år. Debetkonto blir ett tillgångskonto i kontoklass 1 ex vis 1940 Bank. Vid amortering görs en omvänd bokföring jämfört med beskrivet ovan, skuldkontot debeteras och tillgångskontot krediteras. Kreditinstitutets avgifter bokförs på 8490 Övriga finansiella kostnader och räntekostnaderna debiteras ett konto i kontogrupp 84 ex vis 8411 Räntekostnader för obligations-, .......

Mvh// www.jfsbokforing.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat