Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avskrivningar, periodiseringsfond & årsbokslut

Inlägg 1 av 6

2005-02-27, kl 11:01

username

Daniel
Westergren

Avskrivningar, periodiseringsfond & årsbokslut

Hej på er!

Jag håller på att färdigställa bokföringen för 2004 och även om jag fått svar på flera frågor genom det här forumet återstår ett par funderingar som jag fortfarande är oklar över.

Jag har låg omsättning, så jag måste inte göra årsbokslut (har enskild firma vid sidan om tjänst). Men eftersom jag använder SPCS Administration har jag förstått på tidigare trådar att det ändå är enklast att göra bokslut.

* Innebär det att eftersom jag gör bokslut kan jag göra avskrivningar med 30% istället för 25% om jag inte skulle gjort bokslut? Bara så att jag skriver rätt siffror på avskrivningarna...

* Om jag då gör avskrivningar med 30%, måste jag då använda blankett N2 istället för N1 i deklarationen?

* Om jag använder N2 istället för N1, måste jag då bokföra avsättning till periodiseringsfond eller ska jag ändå bara fylla i detta vid deklarationen?

Tack!

/Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-02-27, kl 12:49

foretagande

foretagande

Ja, om du gör bokslut så ska du göra räkenskapsenliga avskrivningar och då kan du välja på 20% av anskffningsvärdet eller 30% på det bokförda värdet. Vill du läsa mer och se exempel på konteringar när det gäller avskrivningar kan du hämta hem ett pdf-dokument om detta från vår hemsida.
Avslutar du med bokslut så ska du använda N2 itsället för N1. Skillnaden mellan dessa två är framförallt att många av de poster som du skriver i blanketten N1 redan finns med i bokföringen när det gäller att man avslutat med bokslut. Av den anledningen är N2:an betydligt enklare att skriva deklarationen i.
Oavsett vilken blankett så ska inte periodiseringsfonden bokföras i en enskild firma eller HB, det är bara i ett AB som den bokförs

www.foretagande.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-02-27, kl 19:09

username

Daniel
Westergren

Stort tack för supersnabbt svar! Du är en klippa, Karin, som svarar på alla möjliga och omöjliga frågor både snabbt och utan ersättning.

Jag hittade dokumentet om avskrivningar tidigare när jag var och kikade på er hemsida, bra med såna konkreta exempel! Nu tror jag att jag har koll på det mesta jag behöver innan det blir dags för att deklarera näringsverksamhet för första gången...

Förresten, jag vet att det inte har någon betydelse för bokföringen, men hur skiljer man på förbrukningsinventarier (5410) och förbrukningsmaterial (5460)? Är t.ex. DVD-R-skivor och fodral förbrukningsinventarier eller förbrukningsmaterial? Kamerabatteri? Läderväska till mobilen?

/Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-02-27, kl 20:10

foretagande

foretagande

Förbrukningsinventarier är sådant som kommer att finnas kvar i bolaget en längre tid med som pga av priset (under 5.000) eller tiden (inte ekonomsikt användbart mer än tre år) inte bokförs som inventarier. DVD-skivorna hade jag nog bokfört som kontorsmaterial om tanken är att ex bränna backuper på dem, batterier som förbrukningsmaterial och likaså väskan till mobilen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-02-27, kl 20:28

username

Daniel
Westergren

Ok, tack! DVD-skivorna används för att bränna filmerna jag producerar och sälja. Men det har väl i sammanhanget ingen betydelse, utan jag bokför dom som förbrukningsmaterial. Eller blir det aktuellt med ett 40-konto då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-02-28, kl 00:01

foretagande

foretagande

Absolut ett 40-konto i såfall. Det är ju då en direkt kostnad som är direkt avhängig av hur mycket du säljer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat