Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Varuinköp och förbrukningsinventarier

Inlägg 1 av 4

2005-02-25, kl 22:15

username

Daniel
Westergren

Varuinköp och förbrukningsinventarier

När jag köper något till min firma, ska jag enbart använda konto 4010 för varor som jag avser sälja? Jag har t.ex. köpt in tillbehör till videokamera från USA, vilket konto använder jag för det? 4051? Eller som förbrukningsinventarier?

Om jag köper in motsvarande kameratillbehör i Sverige, använder jag samma konto? Eller 4010? 5410? Jag har svårt att skilja på vad som räknas som varor och vad som är förbrukningsinventarier.

Det här forumet är verkligen suveränt för att få lite grepp om bokföringsdjungeln, men ändå blir jag inte klok på sånt som säkert låter självklart för många...

Tack!

/Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-25, kl 22:54

foretagande

foretagande

Det är bara sånt som du köper in för att direkt tjäna pengar på som ska bokföras på ett 40-konto. Vilka konton du sedan använder och hur mycket du delar upp dina varor på olika inköpskonton är en fråga för dig själv och hur mycket information du vill ha ut av din bokföring. Om du tittar på vår hemsida så finns där exempel på kontoplaner för tre helt olika företag där du kan se exempel på hur man kan bygga upp en "egen" kontoplan och hur samma sak kan bokföras på olika konton beroende på vilken verksamhet man har.
Det viktiga är som sagt att alla direkta kostnader för det man säljer hamnar på ett 40-konto och att inte andra kostnader hamnar där. Problemet som uppstår isåfall är att bolaget får ett konstigt TB som gör att det kan falla ur ramarna för vad förtjänsten borde vara i branschen. Alla branscher har sina ungefärliga marginaler och nyckeltal och om man avviker för mycket från dessa så kan SKM börja ställa frågor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-25, kl 23:19

username

Daniel
Westergren

Tack för ett snabbt och klargörande svar!! Då kan jag alltså använda t.ex. 5410 för kameratillbehör både från USA och Sverige om jag inte själv vill skilja på det? Och eftersom jag inte säljer varor utan tjänster (videoproduktion mm) behöver jag i princip inte alls använda några 40-konton?

Var finns hemsidan med kontoplansexemplen du hänvisar till? Jag hittar inget på den här sidan...

/Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-02-26, kl 00:56

foretagande

foretagande

Glömde att få med det. De finns på www.foretagande.com och sedan vidare till Dalby företagstjänst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat